چکیده:
جهانی شدن نظام سرمایه داری منجر به گسترش، نهادینه شدن و بازتولید ارزش های فرهنگی- اجتماعی این نظام در عرصه جهانی شده، که یکی از نتایج آن رسوخ و هنجار شدن مولفه های «زندگی روزمره» و «سبک زندگی»، براساس اصول و جامعه مطلوب نظام سرمایه داری است.به عبارت دیگر، نظام مذکور، صرفا در یک مکانیسم تولید و شیوه مدیریت اقتصاد جامعه، تعریف و خلاصه نمی شود،بلکه به مثابه یک نظام فراگیر، شامل هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، اقتصاد، سیاست، امنیت و نیز فرهنگ خاص و مطلوب خود است،که در نتیجه حاکمیت آن، طبیعتا و الزاما، سبک زندگی خاصی را توصیه، تبلیغ، نهادینه و بازتولید می کند. به عبارت دیگر، نظام سرمایه داری، انسان سازی و جامعه سازی می کند. هر چند به تعبیر «اسپیواک»، در تلاش برای انکار و اختفای تار و پود بافته خود و عدم افشای ابعاد فرهنگی- اجتماعی خویش است. دغدغه کنونی کشور در لزوم طراحی و تدوین سبک زندگی بومی و اسلامی، ابتدا ضرورت شناخت مولفه های سبک زندگی هژمون (سرمایه داری) را نشان می دهد. لذا مقاله حاضر،در نظر دارد با طرح این پرسش اصلی که مولفه های سبک زندگی مطلوب نظام سرمایه داری کدامند و چه ارتباط معنادار و مفصل بندی با هم دارند؟ به دنبال فهم و کالبدشکافی این مولفه ها کنکاش کند. در پاسخ و فرضیه نیز نگارندگان بر این عقیده اند که، لزوم بیشینه سازی و اصالت سود و رفاه و انباشت سرمایه در این نظام، مولفه هایی را در حوزه فرهنگ عمومی، جامعه سازی، شهرسازی، معماری و نهایتا سبک زندگی در جامعه سرمایه داری ایجاد و بازتولید می کند که از جمله آنها می توان به: «سرعت»، «مصرف زدگی»، «کالایی شدن»، «ماتریس زیبایی شناختی سرمایه داری»، «نظام نشانه شناسی معنایی سرمایه داری»، «آرایش تکنولوژیکی»، «اصالت سود» و ... اشاره نمود.برای فهم و ارزیابی این مولفه ها، نگارندگان از چارچوب تئوریک ترکیبی شامل: مکتب فرانکفورت، مکتب گرامشی و نظریات مطالعات فرهنگی بهره جسته اند.
Globalization of capitalism has led to the development، institutionalization and reproduction of its socio-cultural values in the world. One of its consequences is the spread and normalization of the concepts of ‘everyday life’ and ‘life style’ based on the principles and favorable society of capitalism. In other words، capitalism not only concerns modes of production and management of social economy، but also – as a comprehensive system – involves ontology، epistemology، anthropology، economics، politics، security as well as its unique and favorable culture. The rule of this system، naturally and essentially، implies the recommendation، promotion، institutionalization، and reproduction of a specific lifestyle. In other words، capitalism aims at a certain type of human and society although، as stated by Spivak، it tries to deny and hide its products and socio-cultural dimensions. The current concern of the country regarding the design and development of local and Islamic lifestyle shows how essential it is to identify the components of hegemonic capitalist lifestyle. Therefore، the present paper attempts to understand and dissect these components by asking the questions “What are the components of a capitalist lifestyle?” and “What is the articulation and relationship between these components?” The main hypothesis of the research is that the authenticity of profit and welfare، and capital accumulation in this system has led to the production and reproduction of certain components in the fields of popular culture، society-building، urbanization، architecture، and lifestyle. These components are quickness، consumerism، commodification، aesthetic matrix of capitalism، signification system of capitalism، technologic arrangement، utilitarianism، etc. To understand and assess these components، the authors made use of an eclectic theoretical framework، combining Frankfurt School، Gramscian School، and theories of Cultural Studies