چکیده:
در گستره معماری ایران، پیوند علم و دین را می توان در برپایی بناهای عام المنفعه به ویژه ساخت مدارس علوم دینی دانست. مدرسه مصلا از بناهای تاریخی حال حاضر یزد است که گسترش شهر و تحولات اجتماعی دهه های اخیر باعث کمرنگ شدن کاربری آن شده است. این تغییر با ایجاد مدرسه در وضعیت معماری بنا، صورت گرفته است. هدف اصلی در این پژوهش بررسی و تبیین الگوی ایرانی- اسلامی از مدرسه و مصلا در معماری بومی یزد است. دستیابی به آموزه های معماری بنای مصلای یزد و امکانی که بنا در هم سوسازی و پیوند مصلا با مدرسه فراهم نموده است، مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. در پژوهش حاضر، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده و بر اساس داده ها و اطلاعات حاصل از مطالعه منابع کتابخانه ای، میدانی و اسناد تاریخی مربوطه سعی گردیده داده ها و اطلاعات گردآوری شده، بررسی و تحلیل گردد. نتیجه حاصل از این پژوهش، مشخص می سازد، که پیوند و همسو شدن ساحت علم و دین، سنت فکری معماری اسلامی را احیاء نموده و در برپایی و ادامه حیات آن، تاثیرگذار بوده است. همچنین این امکان را فراهم خواهد ساخت که با تغییر و تحولات دوره های تاریخی بتوان از ظرفیت ها و قابلیت های ذاتی آن در حفظ و زنده سازی ارزشهای مادی و معنوی بهره مند گردید. ضرورت هم اندیشی مهندسان، معماران و عالمان علوم دینی در طراحی، احیاء و ایجاد مدارس علوم دینی و مصلاهای شهری از نتایج دیگر تحقیق است.
The construction of traditional religious theological schools is an indication of a link between science and religion through establishment of public utility units. The religious school of praying place is one of the historical monuments of Yazd. The development of the city and social changes of recent decades have diminished the land use of this place. This change has taken place in the image of the unit with the construction of the school. The main purpose of this research is to study and explain the Islamic-Iranian model of religious school and praying place in the local architecture of Yazd. The architectural teachings of the monument of Yazd praying place and the coordination and link between praying place and religious school will be reviewed as well. In the present research، using a descriptive and analytic method ، efforts have been made to study the library sources، field and historical documents and analyze the collected data. The results of this research shows that the existing of the same direction between science and religion has helped with the revival of the intellectual tradition of Islamic architecture and this feature has been influential in the establishment and continuation of its life. Also this research will show that using the changes of historical periods، it will be possible to use those capacities and innate potentials at the service of maintaining and reviving physical and spiritual values. This article also reminds the necessity of collaborative exchange of idea among engineers، architecture and religious scholars in designing ، reviving and construction of seminaries and urban prayers places.