چکیده:
رسانهها امروزه تلاش میکنند که آنچه را میخواهند بازنمایی کنند، نه آنچه حقیقت دارد. بنابراین، وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه ارائه میشود، سبب شده است تلاشهای بسیاری برای توصیف و تبیین چگونگی و چرایی شکلگیری بازنمایی رسانهای از جهان خارج صورت گیرد. این مقاله به بازنمایی ایرانهراسی در سینمای هالیوود پرداخته و تلاش کرده است با روش نشانهشناسی جان فیسک به نقد و بررسی فیلم سینمایی آرگو، که جایزة «اسکار» 2013 را گرفته، بپردازد. نتیجهای که حاصل شده این است که فیلم مزبور به تحریف فرهنگ و رفتار ایرانیان و حقیقت واقعة 13 آبان 1358 پرداخته و تلاش کرده است مردمان ایران را مردمانی خشن، غیرمنطقی و نیمهوحشی نشان دهد. این مقاله به بررسی رمزگان اجتماعی و فنی و ایدئولوژیک نهفته در این فیلم پرداخته است.
Today، the media try to represent what they want، not what is true. Therefore، the gap between reality and what is presented in the media is behind the many attempts which have been made to show how and why the representation of outside world by the media takes form. The present paper، which is concerned with Hollywood's representation of Iranophobia، tires to analyze and criticize the movie "Argo"، which won "Oscar" in 2013، using John Fisk's semiotics. The findings that this movie distorts the facts about the event of November 4، 1979 and about Iranians' culture and conduct، and tries to picture the Iranians as violent، irrational and semi-wild. This paper investigates the cultural، technological and ideological symbolism used in this film
خلاصه ماشینی:
"جدول (2): روش تحلیل فیلم رمزگان فیلم رمزگان اجتماعی(تناسب بازیگران بر اساس فرهنگ واقعی آنان در جامعه) گفتار محیط لباس رمزگان فنی زمان و مکان بازیگران انتخاب بازیگران چهرة بازیگران اجرا یا شیوة رفتار صدا گفتوگوها موسیقی نمادها رمزگان ایدئولوژیک مفهوم اصلی دستهبندی مفاهیم مفاهیم به حاشیه رفته ایرانهراسی درهالیوود پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و فرار شاه از ایران، آمریکا به دنبال راهی بود که بتواند انقلاب مردم ایران را ناکام بگذارد، بهویژه که مردم ایران مسلمان و شیعه بودند و انقلاب آنان موجب بههم ریختن معادلات آمریکا در منطقه شده بود.
متأسفانه این چهرهپردازیهای دروغین بهخوبی مشخص میکند که کارگردان تمامی تلاش خود را به خرج داده است تا به هرچیز غیرواقعی برای منفی نشان دادن ایرانیان متوسل شود؛ چه در ابتدای فیلم، هنگامیکه مردم پشت در سفارت آمریکا شعار میدهند با نمای بسیار نزدیک برخی چهرهها را نشان میدهد و چه در وسط فیلم زمانی که شش آمریکایی قصد دارند به بازار بروند و از میان تظاهرکنندگان ایرانی عبور کنند و نیز در آخر فیلم زمانی که وارد فرودگاه میشوند تا فرار کنند، چهره و گریم عجیب و فوقالعاده مهیبی از ایرانیان و سپاهیان نمایش میدهد که شاید هر بینندة ایرانی نیز از این چهرهها بترسد."