چکیده:
در این مقاله به انداز هگیری کارایی نسبی شعب منتخب بانک صادرات استان تهران با استفاده از روش لای های تحلیل پوششی داده ها با نگرش واسطه ای و فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس پرداخته شده است. روش تحلیل پوششی داده ها به محاسبه کارایی نسبی می پردازد، به این ترتیب که عملکرد هر شعبه را با عملکرد بهترین شعب مقایسه می نماید. نمونه مورد بررسی شامل 294 شعبه می باشد که از بین شعب سرپرستی های استان تهران انتخاب شده اند. روش انتخاب به دو صورت می باشد 1383 ) اندازه گیری شده است. دیگر اینکه - نخست اینکه تنها کارایی شعب درجه ممتاز، یک، دو و سه در سا لهای ( 1386 1385 و 1386 همان درجه سال 1383 را دارا بوده است. پس از ، کارایی نسبی شعبه ای محاسبه شده که در سال های 1384 انتخاب نمونه، کارایی شعب هر درجه بطور مجزا در پایان هر یک از چهار سال اندازه گیری شده است. در محاسبه کارایی از تعداد پرسنل، ارزش سپرد هها و دارایی ها به عنوان نهاده و از تسهیلات غیرتکلیفی به بخش خصوصی، ارزش ضمان تنامه ها و مطالبات معوق به عنوان ستانده استفاده شده است. نتایج اندازه گیری نشان می دهد که روند میانگین کارایی هر چهار درجه1383 ) روند نزولی بوده و سپس در سال 1386 افزایش یافته است. - یکسان م یباشد؛ به گونه ای که طی سا لهای ( 1385 همچنین، با در نظر گرفتن معیارهای میانگین کارایی، تعداد شعب کارا، درصد شعب کارا و حداقل کارایی محاسبه شده 1383 ) این نتیجه حاصل گردید که شعب درجه ممتاز در سال 1383 عملکرد - برای هر چهار درجه طی سال های ( 1386 خوبی داشت هاند. برای شعب درجه یک، دو و سه نیز سال 1386 بهترین سال کاری بوده است.
This paper studies efficiency of selected branches of Bank Saderat in Tehran province، using data envelopment analysis method and the intermediate attitude and variable return to scale assumption. The sample included 294 of supervisory branches of Tehran province. The efficiency of two groups of branches was measured: one group included branches with only superior، first، second and thirddegree ratings. The second group consisted of branches whose rating during (2004-2007) remained unchanged. Efficiency of each type of branches was separately measured for the time period (2004-2007). To measure the efficiency of branches، as input، the number of personnel and value of deposits and assets were taken into consideration. For output، the not–imposed facilities extended to private sector، the value of guarantees issued and the outstanding debts were considered.
The results show that the trend of average efficiency for all ratings is the same، in a way that during (2004-2007)، the average technical efficiency experienced a decreasing trend، but increased in 2007 again.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، با در نظر گرفتن معيارهاي ميانگين کارايي، تعداد شعب کارا، درصد شعب کارا و حداقل کارايي محاسبه شده براي هر چهار درجه طي سال هاي (١٣٨٦-١٣٨٣) اين نتيجه حاصل گرديد که شعب درجه ممتاز در سال ١٣٨٣ عملکرد خوبي داشته اند.
در اين تحقيق تلاش گرديده است تا کارايي نسبي شعب منتخب بانک صادرات ايران که يکي از بزرگترين بانک هاي کشور نيز مي باشد طي سال هاي (١٣٨٦-١٣٨٣) مورد بررسي قرار گرفته و از آن طريق روندهاي حاکم بر کارکرد شعب اين بانک مطالعه شود.
علاوه بر تفکيک شعب بر حسب درجه شعبي انتخاب شده اند که در دوره موردنظر از درجه ثابتي برخوردار بوده اند، يعني شعبه اي به عنوان واحد مورد بررسي انتخاب مي شود که در سال هاي ١٣٨٤، ١٣٨٥ و ١٣٨٦ همان درجه سال ١٣٨٣راداشته است .
نتايج اندازه گيري کارايي شعب درجه ممتاز پس از تخمين مدل مشخص شد که از ٨ شعبه منتخب درجه ممتاز، ٥ شعبه در سال هاي (١٣٨٦-١٣٨٣) کارا عمل نموده اند که برخي از اين شعب بيش از يک سال کارا بوده اند.
با توجه به ستون هاي سوم و پنجم جدول (٦) يعني ستون تعداد شعب کارا و حداقل کارايي به اين نتيجه مي رسيم که دليل افزايش ميانگين کارايي شعب در سال ١٣٨٦ نسبت به سال ١٣٨٥ دو عامل بوده است .