چکیده:
این پژوهش، به بررسی رابطه خوشبینی اسلامی با افکار اضطرابی و افکار فراشناختی اضطرابی میپردازد. بدین منظور، یک گروه 110 نفری از دانشپژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(، به فهرست افکار اضطرابی و فرانگرانی ولز (1994) و پرسشنامه خوشبینی اسلامی پاسخ دادند. گروه نمونه، بهصورت تصادفی انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد که بین خوشبینی اسلامی و افکار اضطرابی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین خوشبینی اسلامی با نگرانی اجتماعی، نگرانی سلامتی و افکار فراشناختی اضطرابی (فرانگرانی) رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین توجه به جنبههای مثبت، تفسیر مثبت رویدادها و انتظار مثبت نسبت به آینده با متغیرهای فوق رابطه منفی معنادار وجود دارد. رگرسیون سلسلهمراتبی نشان میدهد که خوشبینی اسلامی بهصورت معناداری تغییرات مربوط به افکار فراشناختی را پیشبینی میکند. در پایان، یافتههای پژوهش از چهار جنبه مورد تحلیل قرار گرفت و محدودیتها و پیشنهادات نیز مطرح گردید.
The present paper examines the relationship between Islamic optimism، anxious thoughts and meta-cognitive anxious thoughts. To this end، a sample consisting of 110 students of Imam Khomeini Educational and Research Institute، who were selected randomly، completed Wells' inventory of anxious thoughts and meta-anxiety (Wells، 1994) and the questionnaire of Islamic optimism. The research findings indicate that there is a significant negative relationship between Islamic optimism and anxious thoughts. There is a significant negative relationship between Islamic optimism، social anxiety، health anxiety and meta-cognitive anxious thoughts (meta-anxiety). Furthermore، there is a significant negative relationship between attention to positive aspects، positive interpretation of events and positive expectation for future and aforementioned variables. The multiple regressions indicate that Islamic optimism predicts the changes related to meta-cognitive thoughts significantly. Finally، the research findings were analyzed from four aspects and its limits and some recommendations were proposed.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3: رابطه بین زیر مؤلفههای خوشبینی اسلامی با نگرانی اجتماعی، نگرانی سلامتی، فرانگرانی و افکار اضطرابی زیر مؤلفههای خوشبینی اسلامی افکار اضطرابی نگرانی اجتماعی نگرانی سلامتی فرانگرانی توجه به ویژگیهای خداوند **25/0- 17/0- **27/0- *21/0- توجه به زیباییهای جهان و اسرار خلقت **33/0- **30/0- 17/0- **33/0- توجه به امکانات و فرصتهای موجود **33/0- **27/0- **25/0- **32/0- توجه به استعدادها و تواناییهای خود **27/0- **22/0- 09/0- **34/0- توجه به موفقیتهای خود در زندگی **20/0- **22/0- 08/0- 18/0- توجه به خصلتهای مثبت دیگران **32/0- **32/0- **26/0- *20/0- توجه به اعمال و رفتار مثبت دیگران **29/0- **28/0- **25/0- *19/0- توجه به سخنان و گفتار مثبت دیگران **38/0- **38/0- **31/0- **26/0- توجه به تصورات و افکار مثبت خود **29/0- **26/0- 17/0- **29/0- توجه به پیامد کارها **26/0- 18/0- **24/0- **27/0- درس دانستن سختیها و گرفتاریها **29/0- **25/0- **21/0- **27/0- موقت دانستن مشکلات **31/0- **27/0- **24/0- **27/0- قابل حل دانستن مشکلات **33/0- **32/0- **22/0- **27/0- مؤثر دانستن خدا، خود و دیگران در وقوع رویدادها **38/0- **40/0- 18/0- **34/0- سپاسگزاری از خدا و دیگران 08/0- 04/0- 10/0- 08/0- عدم شکایت از مشکلات **27/0- **29/0- 23/0- 15/0- انتظار کمک از سوی خداوند 12/0- 05/0- 08/0- 18/0- انتظار وقوع رویدادهای خوشایند **33/0- **31/0- **25/0- **25/0- انتظار کار درست از سوی دیگران **34/0- **35/0- *20/0- **28/0- اعتماد به دیگران **38/0- **38/0- **25/0- **29/0- کمک به دیگران **30/0- **25/0- 14/0- **35/0- در جدول (3) رابطه همبستگی بین زیرمؤلفههای خوشبینی اسلامی با افکار اضطرابی و سه زیرمقیاس آن، یعنی نگرانی اجتماعی، نگرانی سلامتی و فرانگرانی (افکار فراشناختی درباره نگرانی) نشان داده شده است.
یکی از تحلیلها در مورد رابطه منفی اضطراب و خوشبینی این است که افراد خوشبین از سبکهای مقابله مؤثر استفاده میکند؛ زیرا افراد خوشبین نسبت به تواناییهایی خود به دیده مثبت نگاه میکنند."