چکیده:
نظام بانکداری بدون ربا طی سه دهه تجربه آن در ایران موفقیت هـای گونـاگونی را در تجهیـز و تخـصیص منابع کسب نموده و در دوره های رونق و رکود اقتـصادی بـا وجـود مـشکلات و موانـع داخلـی و خـارجی عملکرد مناسبی داشته و به خوبی وظایف محوله بر دوش خود را به انجام رسانده است ، اما همواره بـه لحـاظ تطابق عملیات بانک ها با موازین اسلامی مورد انتقاد و شبهات گوناگون قرار گرفته است کـه پاسـخگویی آن ازجانب متخصصین بر قوام قانون بانکداری بدون ربا و بهبود عملیات بانکی مـی افزایـد. مقالـه حاضـر ضـمن بررسی ماهیت بانکداری اسلامی و نظر فقهای محترم در رابطه با عملکرد بانک ها به بررسی تطبیقـی عملیـات بانکی فعلی با بانکداری اسلامی می پردازد.
خلاصه ماشینی:
com نظام بانکداری بدون ربا طی سه دهه تجربه آن در ایران موفقیت هـای گونـاگونی را در تجهیـز و تخـصیص منابع کسب نموده و در دوره های رونق و رکود اقتـصادی بـا وجـود مـشکلات و موانـع داخلـی و خـارجی عملکرد مناسبی داشته و به خوبی وظایف محوله بر دوش خود را به انجام رسانده است ، اما همواره بـه لحـاظ تطابق عملیات بانک ها با موازین اسلامی مورد انتقاد و شبهات گوناگون قرار گرفته است کـه پاسـخگویی آن ازجانب متخصصین بر قوام قانون بانکداری بدون ربا و بهبود عملیات بانکی مـی افزایـد.
به منظور بررسی میزان تطابق بانکداری بدون ربای ایران در مرحله اجرا با بانکداری اسلامی لازم است شبهات فقهی و سؤالات شرعی مطرح شده در این خـصوص مـورد تحلیـل و پاسـخگویی قـرار گیـرد، چراکه بررسی میزان اجرای بانکداری اسلامی در گرو پاسخ به این سؤالات است : - آیا بانک یا مؤسسه اعتباری به جهت فقهی و حقوقی حق دارد بـه صـورت گزینـشی عقـود را انتخاب کند؟ - آیا استفاده از قراردادهای با سود معین با حکمت تحریم ربا در تعارض نیست ؟ - آیا پرداخت سود مشخص به سپرده گذاران و اساسـا پرداخـت سـود در بانکـداری بـدون ربـا به صورت فعلی صحیح است ؟ - آیا جریمه تأخیر و تأدیه دیرکرد وجه شرعی دارد؟ به منظور پاسخ به سؤالات فوق نظر متخصصین مربوط مورد ارزیابی قرار میگیرد تا میزان تطبیق و اجرای واقعی بانکداری اسلامی مورد ارزیابی قرار گیرد.