چکیده:
واکاوی ژرف اندیشه های غنی و شخصیت عرفانی مولوی نیازمند بررسی این نکته است که در زمان حیات او چه کتابهایی در محافل صوفیه ومجامع علمی بیشتر معروف و متداول ومورد رجوع همگان بوده و مولوی نیز به احتمال زیاد برخی از آنها را دیده تاثیر پذیرفته است. ظن مسلم در این مورد آن است که مولانا به طور قطع آثار سنایی ، عطار ،رساله قشیریه و قوت القلوب ابو طالب مکی را دیده و از آثار صوفیان بزرگی چون محمد واحمد غزالی،عین القضات همدانی، میبدی و روزبهان بقلی آگاهی داشته است. افزون بر این موارد، بنا به تصریح افلاکی در مناقب العارفین، مولانا با «حقایق التفسیر» سلمی آشنا بوده و بدون شک از این تفسیر بزرگ ونفیس عرفانی نیز استفاده ها کرده ودر تفسیر عرفانی آیات قرآن کریم بدان نظر داشته و تحت تاثیر آن قرار گرفته است.در این پژوهش با توجه به همسانیها و مشترکات دو اثر یاد شده، هم به شکل گیری شیوه تفسیری مولوی که مستقیما تحت تاثیر حقایق التفسیر بوده است، اشاره خواهد شدو هم سیر آرا و اندیشه های بنیادین عرفان وتصوف اسلامی را که در حقایق التفسیر مطرح شده و به نوعی به دست مولوی رسیده و با اندیشه ی وقاد او راه کمال وتعالی را پیموده است، مورد بررسی و مداقه قرار خواهد گرفت.
In order to investigate and appreciate Molavi`s profound ideas and his mystical characteristics، the significant common books in his time among Sufi circles must be known. Molavi probably has referred to some of them and was influenced by them. It can be supposed that he definitely saw the works of Sanai، Attar and Abu Taleb Makki`s Resaleye Qoshiriye and Qowatol Qalb. He was also aware of some great Sufi authors such as Mohammad Ghazali، Ahmad Ghazali، Ein-ol- Qozat Hamadani، Meibodi and Roozbehan Baqli. However، beside the afore mentioned instances and as Aflaki asserts in his Manaqeb-al Arefin، Molavi has also seen Solami`s Haqayeq-o Tafsir. For this reason Molavi had undoubtedly used this great mystical commentary and in his mystical interpretations of Koran it was in his mind. Dr. Zarinkoob believes that Molavi studied many ancient commentaries of Koran because of his particular Hanifi branch of Islam. With regard to the affinities and common points of the two works، this paper deals with the formation of hermeneutics in Molavi`s Masnavi، which has directly been under the impact of Haqayeq-o Tafsir and elaborates a survey of fundamental thoughts and ideas of Islamic mysticism that are pointed out in Haqayeq-o Tafsir، and Molavi has somehow found the book. Thus it is thrived and sublimed through Molavi`s bright thoughts.