چکیده:
رفتار هزینه به واکنش هزینه در برابر تغییرات در سطح فعالیت اتلاق می گردد. مدیرانی که چگونگی رفتار هزینه را درک می کنند، برای پیش بینی روند هزینه ها در موقعیت های عملیاتی مختلف، شرایط بهتری دارند. این وضعیت به آن ها امکان می دهد فعالیت های خود و در نتیجه درآمد های عملیاتی خود را بهتر برنامه ریزی کنند. دیدگاه سنتی مرتبط با هزینه ها بیانگر این است که تغییرات هزینه ها رابطه ای متناسب با افزایش و کاهش سطح فعالیت دارد. اما تحقیقات اخیر در خصوص رفتار هزینه ها نشانگر چسبندگی هزینه-ها می باشد. بدین صورت که بزرگی افزایش در سطح هزینه ها در نتیجه افزایش در سطح فعالیت در مقایسه با بزرگی کاهش در سطح هزینه ها در نتیجه کاهش در سطح فعالیت بیشتر است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تجربی چسبندگی هزینه های عملیاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سه سطح بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه های اداری،عمومی و فروش و سایرهزینه های عملیاتی طی سال های 1384تا 1391می باشد. نتایج بررسی ها بیانگر آن است که شدت افزایش در هر سه سطح هزینه به ازای افزایش یکسان (1%) در سطح فعالیت، بزرگتر از شدت کاهش هر سه سطح هزینه به ازای کاهش یکسان (1%) در سطح فعالیت است. بدین ترتیب بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه های اداری، عمومی و فروش و سایرهزینه های عملیاتی در شرکت های مورد بررسی دارای رفتار چسبندگی هزینه می باشند. همچنین نتایج، نشان دهنده چسبندگی در سطح هزینه های عملیاتی کل نیز می باشند.
The cost behavior is response to changes in activity level costs. Managers، who understand how costs behave، better predict the costs in different operating conditions. This allows them to better plan activities resulting from their operating income. In the traditional view changes in related costs represent the costs associated with increased and decreased activity level. Recent research consider that cost behavior indicate that the costs are sticky. That is whether costs increase more when activity rises than they decrease when activity falls by an equivalent amount. The main purpose of this study is to empirically investigate the sticky behavior of operating costs in three levels of cost of goods sold، sales administrative and general expenses and other operating expenses in the Tehran Stock Exchange (TSE) during 1384 to 1391. The results indicate that increased in three levels of costs for the same level of increased activity (1%) is bigger than reduced costs levels for the same decrease in the level of activity (1%). The results thus suggest that operating expenses، sales administrative and general expenses، and cost of goods sold have the sticky behavior of costs. Managers can evaluate their exposure to sticky costs by considering the sensitivity of cost changes to reduction in volume and make better decisions. In addition to managers، financial analysts can better compare companies and industries with conception of cost stickiness behavior. Shareholders also can have confidence related to appropriate use of resource by managers.
خلاصه ماشینی:
"این مدل به صورت زیر میباشد: مدل1 , ,−1 = 0 + 1 , ,−1 + 2 ∗− , ∗ , ,−1 + , این مدل پایه و اساس سنجش چسبندگی هزینه در این تحقیق میباشد؛ که متغیرها در آن عبارتند از: : , هزینههایاداری،عمومیوفروش شرکت i در دوره t : , خالص فروش شرکت i در دوره t :− , به عنوان متغیر مجازی مدل در نظر گرفته شده است و مقدار خود را با توجه به تغییرات درآمد فروش اتخاذ مینماید، بدین ترتیب که در صورت کاهش Log [total operating costsi,t/total operating costsi,t−1] = α + β1 log [revenuei,t/revenuei,t−1] + β2 × di,t log[revenuei,t/revenuei,t−1] + εi,t مدل 2 یافتهها نگاره (2) خلاصهای از آمار توصیفی دادههای استفاده شده در تحقیق را نشان میدهد.
بدین ترتیب، نتایج این پژوهش همجهت با نتایج تحقیقاتی است که رفتار چسبنده هزینه را تأیید کردهاند (نمازی و دوانیپور، 1389؛ اندرسون و همکاران، 2003؛ مدریوس و کاستا، 2004؛ کنث و همکاران، 2005) و با نظریات حسابداری مدیریت سنتی (اتکینسون، 2000 ؛ هورنگرن و همکاران، 2008) که تغییرات رفتاری هزینه را فقط با توجه به جهت تغییر در سطح فعالیت در نظر میگرفتهاند و به مسیر و شدت این تغییرات توجهی نداشتهاند در تضاد میباشد؛ چرا که نتایج نشان داد که سرعت افزایش در سطح هزینهها به ازای 1% افزایش در سطح فعالیت، بزرگتر از سرعت کاهش در سطح هزینهها، به ازای کاهش یکسان در سطح هزینههاست."