چکیده:
بهینهسازی مصرف بنزین نیاز به مطالعه توامان عرضه و تقاضا در این بازار دارد. تقاضای بنزین در کشور،تابع متغیرهای بسیاری است،اما در پیشبینیهای انجام شده توسط مراجع تصمیمگیری و برنامهریزی کشور،عموما این متغیرها نادیده گرفته میشوند و در تخمینهای انجام شده،تابع تقاضای فراوردههای نفتی را به صورت یکجا در نظر میگیرند.از طرفی به علت پایین بودن کشش قیمتی تقاضای بنزین و به منظور کششپذیر نمودن آن،نیاز است متغیرهای دیگر این تابع نیز مورد توجه قرار گیرند. در بخش عرضه نیز به علت نامناسب بودن الگوی پالایشی کنونی کشور و فاصله بسیار زیاد آن با الگوی پالایشی دنیا،از سال 1376 تکالیفی برای دولت در قالب بودجههای سالانه معین شده که در عمل،چندان توفیقی در راستای دستیابی به این تکالیف حاصل نشده است.
خلاصه ماشینی:
"بهینهسازی مصرف بنزین نیاز به مطالعه توامان عرضه و تقاضا در این بازار دارد.
منظور کششپذیر نمودن آن،نیاز است متغیرهای دیگر این تابع نیز مورد توجه قرار
با متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین طولانی شدن حل این مسائل موجب بروز نگرانیهایی برای مسئولین کشور شده است.
این بررسی نیز توسط علی اصغر اسماعیلنیا انجام شده است و در آن عوامل مؤثر بر
درصد بنزین کشور را مصرف کرده است،این بخش به عنوان عمدهترین مصرفکننده
مصرف این فراورده نیز رشد متغیرهای اثرگذار بر تقاضای آن است.
شده است از سال 1376 تا 1383 بیش از 98 درصد بنزین کشور در این بخش مصرف
این در حالی است که طبق همین گزارش،میانگین مصرف بنزین خودروها در
از ضروریات است که این موضوع در مورد پیشبینی مصرف فراوردههای نفتی و بنزین
به مستندات برنامه سوم و پیشبینی مدل مصرف فراوردههای نفتی این نکته آشکار
بیشتر مطالعات انجام شده در ایران در زمینه برآورد تابع تقاضای فراوردههای نفتی عمدتا کلی بوده و کمتر به
غیر از متغیرهای ذکر شده فوق باشد،لذا جهت کنترل مصرف بنزین باید روی این
در سالهای برنامه سوم توسعه بیش از 98 درصد بنزین کشور،در بخش حملونقل به
مصرف این خودروها و کاهش قیمت آنها،موضوعات بسیار مهمی است که باید در
2. در بخش عرضه نیز اختیار تولید بنزین کشور در انحصار دولت است و این
که حرکت به این سمت با توجه به انحصاری بودن بازار تولید خودرو در کشور بعید به
جدول پیوست 1:هدف و عملکرد مصرف بنزین در سه سال اول برنامه سوم"