چکیده:
مقدمه و هدف: امروزه یکی از مهم ترین خطراتی که روند ارتقای سلامت جامع و توسعه پایدار را تهدید میکند، افزایش میزان تصادفات رانندگی است. لذا برآن شدیم به بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امداد رسانی شده توسط اورژانس 115 استان گیلان در سالهای 1391-1390 بپردازیم. مواد روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که با بررسی 31263 مورد تصادفات امدادرسانی شده توسط اورژانس 115 استان در سالهای 91-90 به انجام رسیده است. برای تمامی بیماران چک لیستی شامل متغیرهای سن و جنس، مکان تصادفات (درون شهری، برون شهری، راه روستایی)، وضعیت مصدوم (راننده، اتومبیل، سرنشین، موتورسوار، عابر و سایر)، شدت جراحت (جراحت سطحی، شدید و نقص عضو) و فصل وقوع تصادفات، تکمیل گردید و توسط نرم افزار SPSS 19 و آزمونهای کای دو وt-test تجزیه و تحلیل شد. نتایج: بررسیها نشان میدهد که میزان بروز تصادفات در سال91 نسبت به90، 1/3% و درمان سرپایی این بیماران 43/14% افزایش داشته است. 24024 مورد (9/76%) از افراد مورد بررسی مرد و 7239 مورد (1/23%) زن بودهاند. بیشترین میزان تصادفات از لحاظ سنی با 7967 مورد (4/25%) در گروه سنی 24-18 سال قرار داشتند. بیشترین تصادفات در جاده های برون شهری با 16608 مورد (1/53%) بوده است. بیشترین نوع وضعیت مصدوم در جنس مذکر، موتورسواران با 11937 مورد (7/98%) و در جنس مونث سرنشین خودرو با 4804 مورد (1/52%) گزارش گردید. بیشترین فصل تصادف با 10276 مورد (33%) در تابستان بوقوع پیوسته است. از کل مجروحان 27401 مورد (6/87%) در بیمارستان بستری شده و 3862 مورد (3/12%) به صورت سرپایی درمان شدهاند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از این بررسی میتوان بیان کرد اکثر مصدومین حوادث ترافیکی و رانندگان جوان علی الخصوص موتورسواران تشکیل می دهند که این امر بیانگر رواج فراوان استفاده از موتور سیکلت در بین جوانان استان و بیتوجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی میباشد که نیازمند مداخلات لازم در جهت پیشگیری از این معضل میباشد.