چکیده:
سابقه و هدف: سلامت روان افراد یک جامعه به عنوان یکی از ارکان سلامتی خصوصا در اقشار موثر و سازنده آن ، لازمه پویایی ، بالندگی و اعتلای آن جامعه است. مذهب به عنوان وسیله ای که ما را به یک قدرت برتر و لایزال متصل می کند ، می تواند حمایت کننده روانی بسیار قدرتمندی باشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه منبع کنترل و مذهبی بودن با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران است. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی – تحلیلی، تعداد 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به صورت تصادفی - طبقه ای با جمعیت متناسب (جامعه آماری 2000 نفر) انتخاب شدند. در هر کلاس پرسشنامه های 28 GHQ- که دارای 28 آیتم در زمینه سلامت عمومی است، پرسشنامه معبد که دارای 65 سوال در زمینه باورهای مذهبی است و پرسشنامه منبع کنترل Rotter که دارای 29 سوال در زمینه منبع کنترل می باشد، به طور تصادفی بین دانشجویان توزیع شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 15 و آزمونهای t-test، رگرسیون لجستیک و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: مقایسه نمرات پرسشنامه دانشجویان با کنترل بیرونی و دانشجویان با کنترل درونی بیانگر آن است که دانشجویان با کنترل بیرونی، شکایات جسمانی بیشتر، مشکل اضطراب و اختلال خواب بیشتر و کارکرد اجتماعی ضعیف تر داشته و بیشتر مبتلا به افسردگی می شوند. این تفاوت در تمام موارد از لحاظ آماری معنادار بوده است. استنتاج: بر اساس نتایج این پژوهش هر چه کنترل، درونی تر شود شکایت جسمانی- اضطراب و اختلال خواب – عملکرد اجتماعی و افسردگی در دانشجویان کاهش می یابد، لذا می توان استنباط کرد که آموزش و مشاوره علمی از جنبه کنترل درونی اهمیت به سزایی در قشر دانشجو دارد
Background and Purpose: The mental health is one of the pillars of
health, especially in effective and constructive classes in a society. The
essential dynamics, development and promotion of the society are due to
mental health. We consider religion as a means that relate us to a higher and
eternal power that is God. It can be a very strong psychological support. The
purpose of this article is to study the relationship between locus of control
and religious believe with mental Health of students in Mazandaran
University of Medical Science.
Method: This descriptive- analytic study has done on 300 students of
Mazandaran University of Medical Sciences selected randomized- stratified
according to population based (population 2,000). GHQ- 28 questionnaires
with 28 items in field of Public Health, Temple questionnaire with 65
questions regarding religious beliefs and Rotter Locus of Control
questionnaire with 29 questions related to the locus of control, were
distributed randomly among students in each class. Data analyzed using
SPSS software version 15 and t-test, logistic regression and Pearson
correlation were analyzed.
Results: Total scores of students with external control and internal
control indicates that students with external control are suffering from more
physical complaints, sleep disorders and more anxiety and lesser social
function and they are more susceptible to depression. This difference was
statistically significant in all cases.
Conclusion: Based on the results of this study, whatever the internal
control to be more physical complaints, anxiety and sleep disturbances to be
less and reduce social functioning and depression in students, so it can be
concluded that education and scientific advice to the aspect of internal
control can play an important role among students.