چکیده:
در این مقاله به منظور دستیابی به نقشه راه جهت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و رویه های اجرایی آن در ایران بررسی مولفه های اجرایی نظام مالیات بر ارزش افزوده در 22 کشور مجری مالیات مزبور و مقایسه تطبیقی آن با ایران مدنظر قرار گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که مالیات بر ارزش افزوده در ایران همانند کشورهای منتخب از نوع مصرفی و مبتنی بر اصل مقصد است. ملاک ثبت نام در اغلب کشورها گردش مالی سالانه یا گردش مالی مشمول مالیات سالانه است، در حالی که در ایران علاوه بر استفاده از این معیارها ماهیت فعالیت های اقتصادی نیز به کار می رود. به علاوه، نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده تقریبا در تمام کشورها بجز اتریش و هند همانند ایران به صورت واحد می باشد. در کشورهایی که در ساختار نرخ مالیاتی آنها نرخ های تخفیفی وجود ندارد معمولا دامنه کالاها و خدمات دارای معافیت بدون اعتبار گسترده تر است که این موضوع در کشورهای ایران، ارمنستان و ... مشاهده می شود.
In this paper، in order to achieve the roadmap for reforming the VAT law and its administrative procedures in Iran، executive components evaluation of the VAT system in 22 countries and its comparison with Iran have been studied. The results suggest that the VAT in Iran is a consumption one and based on the destination principle as in the selected countries. Registration criteria in most of the countries are annual turnover or annual taxable turnover، while in Iran، addition to these criteria، the nature of economic activities also is used. Moreover، VAT standard rate in almost all countries، except Austria، India، is a unit as in the Iran. In the countries without discounted rates in their tax structure، usually there is a wider range of exempted goods and services without credit، and this observed in Iran، Armenia and etc.