چکیده:
This research aims to validate and factor-analyze the Fan Based Brand Equity (FBBE)
questionnaire of football in Iranian supreme league clubs. The present research is of descriptiveanalysis
type and has been done by survey method. The statistic population included football
clubs fans of the Iran’s 13th supreme football league, and the sample society was 880 people
chosen from seven clubs fans present at stadiums by using Cochrane’s formula based on
available samples using random category and clustering methods. The research instrument was an
author-made questionnaire. The whole content reliability of questionnaire was CVI=0.91 and its
validity was calculated through two validity methods of test and retest (ICC) was 0.89. The
internal reliability was calculated greater than 0.8 for 52 items through Cronbach’s Alpha.
Software SPSS 20 was used to perform the exploratory and confirmatory factor analysis.
According to the results of factor analysis of 52 items on FBBE questionnaire, 7 items were
deleted in the exploratory analysis and 45 items were placed in 5 factors. Finally, FBBE
questionnaire has been confirmed with 12 items brand association attribution, 7 items for brand
association benefits, 6 items for brand association attitude, 12 items for brand identity, 6 items for
tangible identity, 6 items for intangible identity, 8 items for brand loyalty, 4 items for behavioral
loyalty, and 4 items for attitudinal loyalty in confirmatory factor analysis.
هدف این پژوهش اعتباریابی و تحلیل عاملی پرسشنامه ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار فوتبال در باشگاه های لیگ برتر ایران بود. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی بوده و بصورت پیمایشی انجام گرفت . جامعه آماری شامل هواداران باشگاه های فوتبال حاضر در لیگ سیزدهم برتر فوتبال ایران بود و نمونه آماری ۸۸۰ نفر از هواداران فوتبال هفت باشگاه حاضر در ورزشگاه بودند که با استفاده از فرمول کوکران و بر اساس تعداد نمونه کافی در تحلیل عاملی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار بود. روایی محتوای کل پرسشنامه (CVI) ۰/۹۱ می باشد و پایایی آن در مطالعه مقدماتی با دو روش پایایی آزمون - بازآزمون (ICC) ۰/۸۹ و پایایی درونی با ضریب آلفا کرونباخ برای ۵۲ گویه بالاتر از ۰/۸ بدست آمد. برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی از نرم افزار SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی از ۵۲ گویه پرسشنامه ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار ۷ گویه در تحلیل اکتشافی حذف و ۴۵ گویه در پنج عامل قرار گرفت . در نهایت پرسشنامه FBBE با ۱۲ گویه برای ویژگی های تداعی برند، ۷ گویه برای منافع تداعی برند، ۶ گویه برای نگرش های تداعی برند، ۱۲ گویه هویت برند، ۶گویه هویت ملموس و ۶ گویه هویت ناملموس و ۸ گویه وفاداری به برند، ۴گویه وفاداری رفتاری و ۴ گویه وفاداری نگرشی در تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفت .
خلاصه ماشینی:
"ABSTRACT This research aims to validate and factor-analyze the Fan Based Brand Equity (FBBE)questionnaire of football in Iranian supreme league clubs.
The investigating tools are consistent with this idea that fans loyal to brand are the providers of constant revenue of income, regardless of team’s performance, and 15 dimensions with 45 items have been presented to study the behavioral and attitude loyalty in the final FBBE questionnaire.
In a study titled "Experimental evaluation of spectator- based brand equity" by Ross, Russell, and Bang (2007), 49 items and 12 constructs of an appropriate and logical model was suggested by one sample of professional basketball spectators in studying the development of understanding of stuck owners’ rights under the sports logo in the eye of customers by presenting experimental support for the model (13).
Finally, coordinated efforts in order to increase entertainment experiences supported by the football club indicated that presenting a sports product (both the game and environmental elements) can positively be related to brand loyalty, and using the marketing strategies were known as a successful traditions including employing a star player or fitting into a group of peers through fan recruitment methods.
Attitudinal and behavioral loyalty to sports brand have not been studied and it is essential that managers seek football fans opinions by following the results of present research and provide services compatible to their needs in order to become successful in competing to attract fans and supporters."