چکیده:
سابقه و هدف: انعطاف پذیری شناختی از جمله مهمترین متغیرهایی است که با مشکلات سلامت روانی همبستگی دارد. هدف از پژوهش حاضر تعیین همبستگی بین انعطاف پذیری شناختی با افسردگی، تاب آوری و سبکهای مقابله ای و به علاوه بررسی نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی در ارتباط بین سبکهای مقابله ای و تاب آوری با افسردگی بود.
مواد و روشها: تعداد 277 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی (CFI)، مقیاس افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II)، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و پرسشنامه سبکهای مقابله ای (CSQ) در این پژوهش شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS و از روشهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین انعطاف پذیری شناختی و خرده مقیاسهای آن با افسردگی همبستگی منفی معنی دار و با تاب آوری همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد (001/0P<). بین انعطاف پذیری شناختی با حل مساله و ارزیابی شناختی همبستگی مثبت و بین انعطاف پذیری شناختی با مهار جسمانی و مهار هیجانی همبستگی منفی معنی داری وجود داشت (001/0P<). تحلیل رگرسیون نشان داد که مولفه های انعطاف پذیری شناختی قادر به پیش بینی افسردگی، تاب آوری و سبکهای مقابله ای هستند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که تاب آوری، مهار جسمانی و انعطاف پذیری شناختی اثر مستقیم و مهار جسمانی و تاب آوری اثر غیر مستقیم بر افسردگی دارند.
نتیجه گیری: انعطاف پذیری شناختی با افسردگی، تاب آوری و سبکهای مقابله ای همبستگی دارد. انعطاف پذیری شناختی نقش واسطه ای در همبستگی بین سبکهای مقابله ای و تاب آوری با افسردگی دارد. پیشنهاد می شود جهت افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش افسردگی دانشجویان مداخله های روان شناختی به ویژه با استفاده از درمان شناختی رفتاری انجام گردد.
Background and Aim: Cognitive flexibility is an important variable which is associated with mental health problems. The purpose of the present study was to investigate correlations between cognitive flexibility، depression، coping styles، and resilience and determine the mediating role of cognitive flexibility according to the correlations of coping styles and resilience with depression.
Materials and Methods: Two hundred and seventy-seven university students from Shiraz University participated in the present study via cluster sampling method during the fall semester of the 2010- 2011 academic year. The participants completed the instruments of Cognitive Flexibility Inventory (CFI)، Beck Depression Inventory- Second Edition (BDI- II)، Connor and Davidson Resilience Scale (CD- RISC) and Billings and Moos Coping Styles Questionnaire (CSQ). To analyze the data، SPSS software was used and the statistical methods of Pearson correlation coefficient، simultaneous multiple regression analysis and path analysis were conducted.
Results: The results showed that cognitive flexibility and its subscales correlated negatively and significantly with depression and positively and significantly with resilience (P< 0.001). In addition، cognitive flexibility and its subscales correlated positively with the CSQ subscales of Problem Solving and Cognitive Evaluation and negatively with the CSQ subscales of Emotional Control and Physical Control (P< 0.001). Regression analyses indicated that cognitive flexibility subscales predicted coping، resilience and depression. The results from path analyses suggested that resilience، physical control and cognitive flexibility had direct effects on depression. However، physical control and resilience had indirect effects on depression.
Conclusion: Cognitive flexibility has correlations with depression، resilience and coping styles. This variable has a mediating role in the correlations of coping styles and resilience with depression. It is recommended that psychological interventions especially cognitive behavior therapy (CBT) are used in order to increase cognitive flexibility and decrease depression among university students.