چکیده:
هدف این تحقیق، تعیین سهم هر یک از متغیرهای سرسختی روانشناختی، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت در پیشبینی نگرش به کامپیوتر در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد بود. نوع تحقیق، همبستگی از نوع پیشبینی بود. جامعه آماری، شامل تمام دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد در نیمسال اول سال تحصیلی 92-1391 بود. نمونه پژوهش عبارت بود از 100 نفر از جامعه آماری که به شیوه تصادفی طبقهای (بر حسب رشته تحصیلی)، از 10 رشته این دانشگاه انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق از مقیاس نگرش به کامپیوتر (CAS)، پرسشنامه سرسختی اهواز (AHI)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که سرسختی روانشناختی به طور معناداری نگرش به کامپیوتر دانشجویان را پیشبینی میکند (000/0P = ) و افزودن متغیر خودکارآمدی به متغیر سرسختی روانشناختی، قدرت پیشبینی نگرش به کامپیوتر دانشجویان را افزایش میدهد (000/0P = )، اما، اضافه شدن متغیر انگیزش پیشرفت به معادله باعث افزایش معنادار قدرت پیشبینی نگرش به کامپیوتر در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد نمیشود. نتیجه اینکه از جمله راههای بهبود نگرش دانشجویان به کامپیوتر، تقویت سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی در آنها است.
خلاصه ماشینی:
"اما، به نظر میرسد که ویژگیهای افراد با سرسختی روانشناختی بالا؛ یعنی، تعهد، کنترل و مبارزهجویی همگی در ایجاد نگرش مثبت به کامپیوتر نقش داشته باشند، چون باعث میشوند فرد احساس کند توانایی انجام کار با کامپیوتر را دارد (سهولت ادراک شده) و از کار با آن استقبال کند.
نتایج پژوهش سرآبادانی تفرشی، بلوردی و قیاسی (Sarabadani, Bolvardi & Ghiasi, 2012) که بر روی دانشجویان جانباز و ایثارگر شهر تهران انجام شد، نشان داد که بین انگیزه پیشرفت تحصیلی و اضطراب رایانه آزمودنیها رابطه وجود دارد.
Anxiety Generalized Self-Efficacy Scale Criterion- Related Validity در تحقیق مرادی (Moradi, 2010) پایایی مقیاس خودکارآمدی عمومی با اجرا بر روی 30 نفر از اعضای جامعه معلولین شهر اصفهان و با استفاده از روش آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد.
جدول 3، تحلیل رگرسیون متغیر نگرش به کامپیوتر بر متغیرهای سرسختی روانشناختی، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت را نشان میدهد و نتایج اصلی آزمون و بررسی فرضیههای پژوهش، در این جدول ارایه شده است.
بحث و نتیجهگیری نتایج این تحقیق نشان داد که نمرات نگرش به کامپیوتر با نمرات سرسختی روانشناختی، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشجویان رابطه معنیداری دارد.
احتمالا ناکامی شرکتکنندگان این تحقیق در دستیابی به اهداف مربوط به کار با کامپیوتر بر اساس الگوی پذیرش فنآوری، که میتواند، ناشی از عوامل متعدد بیرونی از جمله، اصولی و کافی نبودن آموزش، پیچیدگی، عدم تجربه کار با کامپیوتر، اجباری بودن، جنسیت و عدم بهرهمندی از کمکهای افراد دیگر در استفاده از کامپیوتر باشد، باعث شده است که انگیزش پیشرفت دانشجویان نتواند نگرش آنها به کامپیوتر را پیشبینی کند."