چکیده:
پژوهشحاضر، با هدف مطالعه ارتباط بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان دانشگاه انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان حوزه ستادی در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و واحد تهران مرکز میباشند که تعداد آنها در سال تحصیلی 92 -1391 مشتمل بر 225 نفر بود. از بین افراد مذکور، با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران، 143 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات با 15 سؤال و پایایی 925/0 و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان با 35 سؤال و پایایی 928/0، در طیف پنج گزینهای لیکرت مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی همچون، ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با مؤلفههای توانمندسازی کارکنان شامل بهبود عملکرد، استقلال و آزادیکاری، احساس مسؤولیت تصمیمگیری، تنوع شغلی، خودکنترلی، توان و تمایل و رشد حرفهایکارکنان، همبستگی معناداری وجود دارد و از بین ابعاد توانمندسازی، مؤلفه بهبود عملکرد کارکنان، بیشترین رابطه و مؤلفه خودکنترلیکارکنان، کمترین رابطه را با متغیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات داشت.
خلاصه ماشینی:
"بهکارگیری فنآوری اطلاعات در سازمان، نه یک انتخاب، بلکه، یک ضرورت مهم به حساب میآید، بهطوری که امروزه، شرط انجام هر کار و برقراری هر نوع ارتباطی، به شدت به فنآوری اطلاعات وابسته است، که این خود از سویی باعث افزایش سرعت و کیفیت امور شده و از سویی دیگر، عملکرد سازمانی را تحت تأثیر قرار داده تا سرعت و میزان موفقیت سازمان را در میدان رقابت افزایش دهد (Ansari & Salehi Seddighani, 2001).
در نتیجه، آزمون فرضیه ویژه اول تحقیق، حاکی از همبستگی مستقیم با شدت زیاد میان این دو عامل میباشد و از بین تمامی ابعاد مورد بررسی در تحقیق حاضر، بیشترین درجه همبستگی را از بین سایر ابعاد با فنآوری اطلاعات و ارتباطات دارد و با نتایج تحقیقات انجام یافته توسط داونپورت و شورت (Davenport & Short, 2001)، دووت و جونس (Dewett & Jones, 2001)، هیم و پنگ (Heim & Pang, 2010) و راندولت (Randolt, 2004) همخوانی دارد.
بررسی فرضیه ویژه چهارم، نشان داد که رابطه معناداری میان به کارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و تنوع شغلی کارکنان وجود دارد و نتیجه تحقیق بیانگر آن است که همبستگی بین این دو متغیر چندان زیاد نیست که با نتایج تحقیقات انجام یافته توسط یزدانپناه (Yazdanpanah, 2005) کوپر (Cooper, 2000) و فلچر (Fletcher, 2005) همخوانی دارد.
در فرضیه ویژه پنجم، رابطه میان بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و خودکنترلی کارکنان مورد آزمون قرار گرفت و نتیجه تحقیق بیانگر وجود رابطه نه چندان مطلوبی بین این دو متغیر بود."