چکیده:
هدف ر شناسایی و معرفی پژوهش های انجام ش ده در زمینة سنجش کیفیت خدمات کتابخانه ه ا و مراکز اطلاع رسانی بر اساس مدل لیب کوآل است . روش انجام تحقیق و گردآوری داده هار پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا انجام گرفته و داده ها نیز از مرور پژوهش های گذشته گردآوری شده است . یافته هار کیفیت کتابخانه های مورد مطالعه اعم از دانشگاهی ، عمومی و تخصصی در مولفه های لیب کوال در سطوح مختلف بررسی شد. وضعیت کلی کتابخانه ها به تفکیک نوع کتابخانه ارزیابی و مولفه های قوی و ضعیف در آنها مشخص شد و تصویری کلی از کیفیت خدمات ارائه شده در کتابخانه های ایران به دست آمد. نتایج ر در وضعیت فعلی ، کتابخانه ها در همة ابعاد، خدمات مطلوب و آرمانی ارائه نمی دهند و در بسیاری از موارد حداقل خدمات را دارند و گاهی حتی پایین تر از سطح خدمات حداقلی مورد انتظار کاربران را پاسخگو هستند. کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاهی از نظر کنترل اطلاعات ، در کتابخانه های عمومی ، در تمامی مولفه ها و در کتابخانه های تخصصی از جنبة کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان مکان ضعیف هستند
خلاصه ماشینی:
جدول ١ي وضعيت کيفيت خدمات کتابخانه هاي دانشگاهي سنجيده شده سال سطح کيفيت خدمات در ابعاد پژوهشگر اجرا تأثير خدمات کنترل اطلاعات کتابخانه به عنوان مکان نام مرکز کاظم پور ٣٨٥ژ تکهتارباخن ا(نه مهياريبديارن،ششگراه هف اي ، عفنلم -ومصهنندعست ي ) در سطح حداقل ژ در سطح حداقل ٢ هر سه در سطح حداقل ميمرکٴغي وزارد٣و ە٣٨ژ کتابخانه هاي دانشگاه يزد در سطح حداقل در سطح حداقل در سطح حداقل نجفقلي نژاد ە٣٨ژ کتابخانة دانشگاه تربيت مدرس در سطح حداقل در سطح حداقل در سطح حداقل باباغيبي ە٣٨ژ کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد پايين تر از حداقل پايين تر از حداقل پايين تر از حداقل اميدي فر ٣٨٧ژ کتاتبرخبياتنة ي ددانانششکگداه ة رعولاانمشه ناطسباي طباويعي لوم در سطح حداقل پايين تر از حداقل پايين تر از حداقل حريري و افناني ٣٨٧ژ کتابخادنه لهتاي ي ودادنانششگگاه ه اآي زادلتوهم اپن زشکي در سطح حداقل پايين تر از حداقل در سطح حداقل حريري و افناني ٣٨٧ژ کتابداخناشنة گامه کعلزوي م پدزانششککي ة تپهزراشن کي در سطح حداقل در سطح حداقل در سطح حداقل شمسي اژه اي ٣٨٧ژ کتابخانة دانشگاه شهيد چمران در سطح حداقل پايين تر از حداقل در سطح حداقل شهبازي ٣٨٧ژ کتابخانة دانشگاه پيام نور شهرضا در اين پژوهش نشاني از اجراي ليب کوال ديده نمي شود.
در کتابخانة دانشکدة روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي ، کيفيت خدمات در مؤلفة اثر خدمت ، در سطح حداقل و در مؤلفه هاي کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان يک محل ، حداقل انتظارات نيز برآورده نشده است .