چکیده:
یکی از مسائل مهم و اساسی در مباحث اسلامی، موضوع اخلاق و اخلاقیات است که در زمانهی ما نیز از پرچالشترین مباحث مدیریتی، در این حوزه میباشد. از طرف دیگر، بخشی از پژوهشهایی که بهتازگی در زمینهی کارآفرینی انجام شده به بررسی مسائل مرتبط با اخلاق و کارآفرینی میپردازد. این پژوهشها بهطور کلی به «کارآفرینی اخلاقی»، «اخلاق کارآفرینانه» و «تاثیر اخلاق در کارآفرینی» تقسیم میشوند. دستهی سوم که کمتر به آن توجه شده است، تاثیر ارزشهای اخلاقی در افزایش توان کارآفرینان را بررسی میکند. باتوجه به اینکه تاکنون در این زمینه پژوهشهای اندکی انجام شده و جای بررسی صفات اخلاقی اسلامی خالی میباشد، در این مقاله تلاش میشود تا مهمترین صفات اخلاقی مورد تاکید اسلام که از دید محققان در کارآفرینی تاثیرگذار هستند، شناسایی شده و میزان همبستگی آنها با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه سنجیده شود. بدین منظور از دو پرسشنامهی محقق ساخته که حاوی 23و30 سوال بود استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، دانشجویان مراکز آموزش عالی استان قم بوده و نمونهی منتخب به تعداد 137نفر بهدست آمد. نتایج بهدست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که برخی از ویژگیهای کارآفرینانه مانند مرکز کنترل درونی، توفیقطلبی، تحمل شکست با بسیاری از صفات اخلاقی مانند غنیمتشمردن فرصت، بلندهمتی و مسوولیتپذیری رابطهی معنادار دارند. درنهایت، مدل مفهومی تطبیق ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه و صفات اخلاقی اسلامی بهدست آمد.
An important and fundamental issue in Islamic discussions is ethics as one of the most challenging topics in management. More importantly، some recent researches in the field of entrepreneurship have explored the area of ethics in entrepreneurship. These studies are generally divided into three categories of "ethical entrepreneurship"، "entrepreneurial ethics"، and "influence of ethics on entrepreneurship". The third category that has received less attention is the effect of moral values on entrepreneurs' abilities. As since the research done so far in this field is scarce and there is little evidence for the Islamic moral components، attempt is made to identify the most important moral components that Islam has emphasized in entrepreneurship and then measure their correlation with entrepreneurial personality characteristics. Thus two questionnaires containing 23 questions for measuring entrepreneurial characteristics and 30 questions for measuring moral components were used. The statistical community of this study was the students of the higher education centers in the Province of Qom with over forty thousand people and a sample of 137 persons was selected. The results of data analysis showed that some entrepreneurial characteristics such as internal controls، need to succeed، and tolerance of failure have a meaningful relationship with many of the moral components such as efforts، opportunities، and responsibility. Finally، an adaptive conceptual model covering the entrepreneurial personality characteristics and Islamic moral components was obtained.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به این که تاکنون در این زمینه پژوهش های انـدکی انجـام شـده و جـای بررسـی صـفات اخلاقـی اسـلامی خـالی می باشد، در این مقاله تلاش می شود تا مهم ترین صفات اخلاقی مورد تأکید اسـلام کـه از دیـد محققان در کارآفرینی تأثیرگذار هستند، شناسایی شده و میزان همبستگی آن ها با ویژگـی هـای شخصیتی کارآفرینانه سنجیده شود.
com امام علی ع (غرر الحکم ، حدیث ١٢٧٣): اخلاق نیکو از میوه های عقل است (الخلق المحمود من ثمار العقل ) مقدمه در طول چند دهه ی گذشته ، علایق پژوهـشی فزاینـده در زمینـه ی کارآفرینـان و ایجـاد کسب وکارهای پربازده و پرریسک جدید باعث شده اسـت تـا کـارآفرینی بـه عنـوان یـک رشته ی دانشگاهی محکم ، شکل بگیرد، به طوری که چندین مجلـه ی پژوهـشی اختـصاصی ایجاد شده ، دوره های تحصیلاتی تجارت اصـلاح شـده و کنفـرانس هـای پژوهـشی ویـژه ی کارآفرینی افزایش یافته است .
در این مقاله تلاش می شود تا ضمن بیان انواع رابطه ی کارآفرینی و اخلاق ، با توجـه بـه این که در زمینه ی «تأثیر اخلاق بر کارآفرینی » تا کنون پژوهش های اندکی انجام شده است و جای بررسی صفات اخلاقی اسلامی و نقش آن ها در ایجاد ویژگی های کارآفرینانه خالی می باشد، مهم ترین صفات اخلاقـی تأثیرگـذار در کـارآفرینی - از دیـد محققـان - شناسـایی شود و میزان همبستگی آن ها با ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه آزمون شود.
با توجه به هدف پژوهش که بررسی رابطه ی بین ویژگی هـای شخـصیتی کارآفرینانـه و صفات اخلاقی اسلامی می باشد، فرضیه های زیر تدوین می شود: ١.