چکیده:
در پی افزایش ارتکاب جرایم مختلف به ویژه نسبت به افراد غیرنظامی توسط برخی از نیروهای پاسدار
صلح و ضرورت اجرای عدالت کیفری، موضوع اعمال صلاحیت بر این جرایم مطرح شده است. به
طور کلی، موافقت نامه ای دول ت ها با سازمان ملل در خصوص اعزام نیرو، صلاح یت انحصا ری
رسیدگی را به دولت فرستنده نیرو میدهند؛ هم چنانکه در صورت وقوع مخاص مه ی مسل حانه و نقض حقوق بشردوستانه توسط نیروهای پاسدار صلح، صلاحیت تعقیب متهم از آن دولت فرستنده نیرو است. این مقاله، علاوه بر بحث در باره تکلیف دادگاههای ملی در اعمال صلاحیت، به بررسی امکان پیگرد نیروهای پاسدار صلح در محدوده صلاحیت دیوان بین المللی کیفری میپردازد.
خلاصه ماشینی:
com دانشآموختة کارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشگاه تهران تاریخ دریافت : 9/5/91 تاریخ پذیرش : 15/8/92 چکیده در پی افزایش ارتکاب جرایم مختلف بهویژه نسبت به افراد غیرنظامی توسط برخی از نیروهای پاسدار صلح و ضرورت اجرای عدالت کیفری، موضوع اعمال صلاحیت بر این جرایم مطرح شده است.
به عبارت دیگر، دادگاه صلاحیتدار برای رسیدگی به جرایم نیروها بر اساس مقررات سوفا که میان سازمان ملل و دولت میزبان منعقد میشود، تعیین میگردد؛ به عنوان مثال، طبق مادة 9 و بند «ج» مادة 10 سوفای منعقد بین ملل متحد و دولت کنگو (مورخ ژوییة 1960) موسوم به اناک ( United Nations Operation in The Congo (ONUC)، اعمال صلاحیت کیفری دادگاههای کنگو نسبت به نیروهای ملل متحد منع شده و در انحصار دادگاه دولتهای فرستندة نیرو قرار گرفته است (1964: p.
در واقع، وقتی که خود سازمان ملل برخوردار از یک دادگاه یا هیئت رسیدگی جزایی به جرایم نیروهایش نیست ، دولت میزبان که نیازمند حضور نیروی بینالمللی شده است یا به کلی از اعمال صلاحیت ممنوع میشود یا در مواردی هم اگر طبق سوفا اجازه بیابد بر تعدادی از نیروها اعمال صلاحیت کند، به علت مشکلات شدید داخلی در عمل این توان را ندارد؛ در زمان اجرای عملیات معمولا یک دادگاه مختلط همانند دادگاه ویژه برای سیرالئون تشکیل نمیشود که لااقل به صورت تئوریک صلاحیتدار شناخته شود و از اینها مهمتر در بیشتر دولتهای فرستنده نه فقط بیمیلی مقامات دولتی، بلکه مشکلات فنی و قانونی متعدد راه اعمال صلاحیت را ناهموار میکند ؛ میتوان به راهکار صلاحیت جهانی اندیشید.