چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی وضعیت آموزشی دانشگاه های افسری آجا به منظور طراحی الگوی افزایش کارایی و اثربخشی آموزشی این دانشگاه ها در دو حوزه آموزش نظری و عملی انجام شده است. تلاش محققان پاسخ به این سئوال بود که قوت ها، ضعف ها و چالش های نظام آموزشی افسران آجا کدامند؟ لذا تحقیق از نوع کاربردی بوده و روش انجام آن ترکیبی از نظریه مبنایی، مشاهده ای و موردی- زمینه ای است. جامعه آماری تحقیق متشکل از خبرگان، آشنا با مسائل آموزشی و نظامی شامل فرماندهان، استادان و کاربرانی که با ماموریت، مقدورات، محدودیت ها، مشکلات، موانع و چالش های کنونی و آتی دانشگاه های افسری ارتش ج. ا. ایران آشنایی دارند، بوده است که از این میان با استفاده از فرمول کوکران، 79 نفر به روش هدفمند غیر نسبتی به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. نتیجه تحقیق نشان می دهد که خبرگان معتقدند بهترین الگوی آموزشی برای دانشگاه های افسری آجا الگوی اجتماعی است. بررسی میزان تطابق آموزش های فعلی با رهنامه آموزشی آجا نیز نشان می دهد که دانشگاه های افسری آجا بایستی در مواردی نظیر استفاده از تجربیات هشت سال جنگ تحمیلی در محتوای آموزشی دروس، تاثیر آموزش های ارائه شده در شکوفایی، نبوغ و خلاقیت دانشجویان، به روز بودن محتوای آموزشی دروس، توجه به استعدادهای فردی، خلاقیت و شکوفاسازی استعداد دانشجویان تقویت گردند.
This study attempted to investigate the educational status quo of Iranian military universities in order to develop an educational pattern or model of efficiency and effectiveness enhancement in two areas of theory and practice. To this end، the study tried to explore the strengths، weaknesses and challenges dominant in these universities. As an applied research in methodology، and based on observation، case and field study paradigms، the study involved 79 elites familiar with educational and military issues composed of commanders، professors and operators who are involved in the current and future mission، decision، limitations، problems، barriers and challenges. They were selected based on purposeful sampling method. The findings revealed that according to the elites، social model of education can be the best model for such universities. A comparative analysis of the current educational process with the Iranian Army educational statutory suggest that the universities should be enriched in terms of taking the advantages of the eight year Iraqi imposed war in curriculum development، effect of the trainings on flourishing the talent and creativity of the cadets، up to date nature of the syllabi attention on the individual talents creativity and development of the cadets، aptitude.
خلاصه ماشینی:
قوت ها و چالش هاي نظام آموزشي دانشگاه هاي افسري آجا فتح الله رشيدزاده ١ 2 محسن مراديان چکيده اين تحقيق با هدف بررسي وضعيت آموزشي دانشـگاه هـاي افسـري آجـا بـه منظـور طراحي الگوي افزايش کـارايي و اثربخشـي آموزشـي ايـن دانشـگاه هـا در دو حـوزة آموزش نظري و عملي انجام شده است .
اين الگوها از ويژگي ها، رويکردها و کارکردهاي متفاوتي برخوردارند و ضمن تمرکز بر بهينه سازي شرايط محيط يادگيري ، هر کدام بر جنبه ها و مواردي تأکيد دارند که جدول زير تفاوت ها، مرزبندي ها و نقاط مشترک آن ها را نشان مي دهد: الگوهاي آموزشي الگوهاي الگوهاي الگوهاي الگوهاي الگوهاي نظام خبرپردازي اجتماعي فردي سازندگي رويکردها رفتاري تقويت دانش * رشد شخصيت فردي * رشد شخصيت * اجتماعي افزايش قدرت تفکر * * و استدلال تقويت حافظه و * يادگيري تقويت روح * مشارکت و همکاري توانايي برقراري * ارتباط با ديگران تأکيد بر رفتارهاي * اجتماعي رشد اعتماد به نفس * و خودپنداري قدرت مفهوم پردازي * افزايش قدرت درک * واقعيات تأکيد بر رفتارهاي * آشکار تأکيد بر ساخت * دانش فردي قدرت تعامل با * * * محيط تأکيد بر يادگيري * مشارکتي تأکيد بر کسب * مهارت هاي اجتماعي تأکيد بر خود کنترلي * جدول ٣: رويکرد الگوهاي مختلف آموزشي آموزش در دانشگاه هاي افسري آجا فرايندي است که در آن دانشجويان مهارت ها و توانايي هاي لازم براي افسـر شـدن و ايفـاي نقـش هـاي ويـژه در جامعـه و ارتـش جمهوري اسلامي ايران را به دست مي آورند.
5 الگوي سازندگي الگوي نظام رفتاري الگوي فردي الگوي اجتماعي الگوي خبرپردازي نمودار ٣: نظر خبرگان در خصوص به کارگيري انواع الگوهاي مختلف آموزشي در دانشگاه هاي افسري آجا به منظور بررسي ميزان تطابق آمـوزش هـاي فعلـي بـا رهنامـة آموزشـي آجـا نيـز محورهاي زير به عنوان اجزاي تشکيل دهندة اين رهنامة مورد توجه قرا گرفتند: الف - آموزش از مسئوليت هاي اوليه هر ردة فرماندهي است .