چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تبیین رفتار ارائه ی ایده در نظام پیشنهادهای سازمانی به صورت مطالعه ی موردی، در شرکت مخابرات استان خراسان رضوی، انجام شد. نظریه ی شناخت اجتماعی، برای طراحی چارچوب مفهومی تحقیق، مورد استفاده قرار گرفت. بر این اساس، یک مدل نظری، برای بررسی و تبیین روابط بین عوامل زمینه ای و ادراک های فردی ارائه ی ایده و رفتار ارائه ی ایده ی کارکنان، به نظام پیشنهادهای سازمانی، طراحی و تدوین شد. داده های تجربی، با استفاده از پرسشنامه از 147 کاربر باتجربه ی ارائه ی ایده، به نظام پیشنهادهای شرکت مخابرات استان خراسان رضوی، که به صورت تصادفی انتخاب شدند، گردآوری شد. داده ها، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، جهت بررسی فرضیه های نظری، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که اعتماد، تاثیر معنی دار مثبتی بر رفتار ارائه ی ایده دارد. به علاوه، این مطالعه نشان داد که هنجار عمل متقابل، تاثیر معنی داری بر رفتار ارائه ی ایده ندارد. همچنین، تاثیر معنی دار و مثبت عوامل مربوط به ادراک های فردی، خودکارآمدی ارائه ی ایده، ادراک از مزیت نسبی و ادراک از سازگاری بر رفتار ارائه ی ایده، به نظام پیشنهادهای سازمانی مشخص شد.
This research aimed to explain idea submitting behavior in organization suggestion system in Telecommunication Company of Khorasan-Razavi province. Social cognitive theory (SCT) was used to conceptualize a research model as the basis for our research. For this purpose، a theoretical model designed and developed to investigate and explain the relationships between contextual factors، personal perceptions of idea submitting، and idea submitting behavior. A questionnaire was used to collect data from 147 randomly selected contributors to suggestion system in Telecommunication Company of Khorasan-Razavi province. The collected data then tested using structural equation modeling (SEM) to verify the theoretical hypothesis. The results showed that trust have positive significant influence on idea submitting behavior. Furthermore، the study found that the norm of reciprocity does not significantly affect idea submitting sharing behavior. Also، positive impact of personal perceptions factor; idea submitting self-efficacy، perceived relative advantage and perceived compatibility on idea submitting behavior was confirmed.
خلاصه ماشینی:
Key words: Knowledge management, Organizational suggestion system, Idea sharing, Idea submitting behavior, Idea bank مقدمه تلاش ذهنی برای طرح عقیده ، فکر و اندیشـه را ایـده گوینـد (١٩٩٥ ,Corowther).
بدیهی اسـت که عوامل زیادی تبیین کننده ی رفتار تسهیم دانش در بین افراد است که ایـن تحقیـق ، در پـی شناسـایی و ________________________________________________________________ 1 Knowledge Management Systems (KMS) تحلیل آنها بر اساس ساختار بانک ایده ، طراحی شده در شرکت مخابرات اسـتان خراسـان رضـوی اسـت .
در این تحقیق ، هنجارهای عمل متقابل ٢ و اعتماد افراد به نظام پیشنهادات ، به عنوان دو عامل اصلی و موثر بر ادراک های فردی و رفتار اعضا در نظر گرفته شده است .
این عوامل در تحقیقات مختلف به عنوان عوامل اصلی شکل دهنده ی رفتار افراد شناسایی شده اند ( & Sia; Teo; Tan ;٢٠٠٣ ,Rogers ;١٩٩٥ ,Iivari &Igbaria ;١٩٩٧ ,١٩٨٦ ,١٩٨٢ ,Bandura ٢٠٠١ ,Langerak &Verhoef ;٢٠٠٤ ,Wei).
________________________________________________________________ 1 Social Cognitive Theory (SCT) 2 Norm of Reciprocity چارچوب مفهومی در این مطالعه ، منظور از هنجارهای عمل متقابل , اعتقادات قوی افراد به اینکه ایده یا پیشنهاد فعلی که به نظام پیشنهادات یا بانک ایده ی سازمان ارائه می دهند، منجر به این خواهد شد تا به تقاضـای آتـی آنهـا نیــــز بــــرای دانــــش یــــا یــــک تجربــــه یــــا مهــــارت از نظــــام پیشــــنهادات پاســــخ داده شــــود (١٩٩٨ ,Prusak &Davenport ).
این نتایج منجر به تدوین فرضیه وجود رابطه مثبت بین اعتماد، مزیت هـای نسـبی و سـازگاری مـی شـود و در ایـن راسـتا دو فرضـیه زیـر پیشـنهاد می شود: فرضیه ٥: اعتماد تأثیر مثبتی بر ادراک از مزیت نسبی ارائه ایده به نظام پیشنهادات سازمانی دارد.