چکیده:
هدف از این مقاله بررسی اثر دو عامل سابقه رانندگی و راست دست یا چپ دست بودن فرد بر تعداد تصادفات رانندگی وی است . دادههای این مقاله از طریـق توزیـع پرسـش نامـه در میـان رانندگان دو شهر اصفهان و تهران به دست آمدهاست . براساس تجزیـه وتحلیـل دادههـا میـانگین تعداد تصادفات در چپ دست ها بیشتر از راست دسـت هاسـت و بـا افـزایش سـابقه راننـدگی، میانگین تعداد تصادفات کاهش مییابد. نتایج تحقیق بیانگر آن است کـه ویژگـیهـای فـردی راننده، از جمله عواملی است که میتواند در تعیین نرخ مناسب حق بیمه به شـرکت هـای بیمـه کمک نماید.
خلاصه ماشینی:
با بررسی منابع موجود به نظرمیرسد باوجود اهمیت و جذابیت این موضوع تاکنون در کشور ما تحقیق جامعی پیرامون اثر راست دست یا چپ دست بودن راننده بر تعداد تصادفات رانندگی صورت نگرفته است .
باید خاطر نشان ساخت که در این تحقیق به منظور یکسان نمودن شرایط برای همه رانندگان، اطلاعات مربوط به رانندگانی که خودروهایی با سال ساخت ١٣٨٦ و قبل از آن داشتند مورد بررسی قرار گرفته است که بازه زمانی مورد مطالعه (تعداد تصادفات) بین سالهای ١٣٩٠-١٣٨٧ میباشد.
در ایران نیز تحقیقاتی در مورد صنعت بیمه اتومبیل صورت گرفته است که از جمله تحقیقی است که به بررسی تأثیر عواملی همچون جنسیت ، سطح تحصیلات و وضعیت تأهل رانندگان شهر مشهد روی تعداد تصادفات رانندگی آنان پرداخته اسـت .
فراوانی رانندگان و میانگین و انحراف معیار تصادفات رانندگان براساس سابقه رانندگی آنها سابقه رانندگی تعداد موجود در نمونه حداقل تصادف حداکثر تصادف میانگین تعداد تصادفات برای هر فرد در گروه انحراف معیار 0 –10 240 0 5 0/82 1/195 11 – 20 135 0 4 0/61 0/946 21 – 30 73 0 3 0/48 0/852 بیشتر از ٣٠ سال 65 0 2 0/29 0/605 با توجه به جدول ٢ این فرضیه به ذهن خطور میکند که تعداد تصادفات رانندگی با افزایش سابقه رانندگی کاهش مییابد.
خروجی آزمون آنالیز واریانس یک طرفه ١ برای آزمون برابری میانگین تصادف در چهار گروه سابقه رانندگی P مقدار F فیشر میانگین مربعات درجه آزادی مجموع مربعات بین گروهی 0/001 5/565 5/870 3 17/610 میان گروهی 1/055 509 536/932 مجموع 512 554/542 برای بررسی صحت وسقم این فرضیه از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شـده است ، با توجه به جدول ٤ میتوان نتیجه گرفت که فرضـیه H٠ در سـطح معنـیداری ٠٠٥=α رد میشود.