چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی یادگیری سازمانی، اعتماد میانسازمانی و بهبود مستمر و اثـرات آن بر عملکرد شرکت های نمایندگی خدمات بیمه ای انجام شده است . تحقیـق حاضـر، از لحـاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها توصیفی و از نـوع پیمایشـی اسـت . برای گردآوری دادهها از پرسش نامه ای استفاده شده که بر اساس مقیاس هفت مرتبه ای لیکرت تدوین شده است . تعداد نمونه انتخابی برابر با ٣٨٨ نفر است که از میان مدیران ارشد، میانی و کارشناسان شرکت های خدمات نمایندگی بیمه به صورت تصادفی انتخاب شدهانـد. دادههـای جمع آوریشده، با روش همبستگی و رگرسیون و به کمک نرمافزار SPSS تجزیه وتحلیل شـده است ، نتایج نشان میدهد که رابطه معناداری میان یادگیری سازمانی، اعتماد میانسازمانی، بهبود مستمر و عملکرد سازمانی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
دادههـای جمع آوریشده، با روش همبستگی و رگرسیون و به کمک نرمافزار SPSS تجزیه وتحلیل شـده است ، نتایج نشان میدهد که رابطه معناداری میان یادگیری سازمانی، اعتماد میانسازمانی، بهبود مستمر و عملکرد سازمانی وجود دارد.
نتیجه پژوهش وی نشان میدهـد کـه رابطـه مثبـت و معنـاداری بـین ابعـاد و مؤلفـه هـای یادگیری سازمانی با سطح نوآوری در شرکت های فعال در صنعت بیمه کشور وجود دارد.
فرضیه های تحقیق با توجه به مجموع تحقیقات ذکرشده به نظرمیرسد که میتوان این فرضیه ها را بر مبنای مدل نظری ارائه شده (شکل ١) مطرح نمود: - رابطه معناداری میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی شـرکت هـای نماینـدگی خدمات بیمه ای وجود دارد؛ - رابطه معناداری میان اعتماد سازمانی و عملکـرد سـازمانی شـرکت هـای نماینـدگی خدمات بیمه ای وجود دارد؛ - رابطه معناداری میان بهبود مستمر و عملکرد سازمانی شرکت های نمایندگی خدمات بیمه ای وجود دارد.
نتایج این تحقیق نشان داد بین یادگیری سـازمانی و عملکـرد سازمانی نمایندگیهای بیمه ای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که بهبود مستمر، رابطـه مثبـت و معنـاداری بـا عملکرد سازمانی نمایندگیهای بیمه ای دارد.
در این تحقیق رابطه مستقیم یادگیری سازمانی، بهبود مستمر و اعتماد میان سازمانی بـا عملکرد سازمانی شرکت های نمایندگی خـدمات بیمـه ای مـورد مطالعـه قـرار گرفـت .
پیشنهاد میشود که در مطالعات آینده چگونگی رابطه و تأثیر یادگیری سازمانی و بهبود مستمر بر عملکرد سازمانی نمایندگیهای حقیقـی و حقـوقی بیمـه ای بـا درنظرگـرفتن اعتماد میانسازمانی به عنوان متغیر میانجی مورد بررسی قرار گیرد.
Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test.