چکیده:
مروزه، تامین شغل مناسب و پایدار برای دانش آموختگان یکی از نگرانیهای اصلی نظام آموزش عالی هر کشوری است. موضوع قابلیت اشتغال به عنوان راهکاری نوین در سیاستگذاری و هدایت فرایندهای مرتبط در این خصوص مطرح شده است. هدف این پژوهش رتبه بندی نقش مهارتهای کلیدی منتقل شده به واسطه محتوای برنامه درسی در شکل گیری قابلیت اشتغال میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی دانشگاه تهران بود که به روش توصیفی همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (1491 نفر) بودند که از میان آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 310 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای با قسمتهای مختلف برای اندازه گیری سازه های مورد مطالعه بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از استادان رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و به روش روایی صوری تایید شد. برای بررسی پایایی نیز از مقدار آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار 81/0 نشان داد پایایی مناسبی برای ابزار وجود دارد. به منظور داده پردازی از تحلیل عاملی مرتبه دوم و به روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که در شکل گیری قابلیت اشتغال هر سه بعد مورد مطالعه نقش معناداری دارد و اهمیت کسب مهارت توسعه کسب و کار بیشتر از دو مهارت توسعه فردی و مهارت آکادمیک است. لذا، توجه به محتوای برنامه درسی به گونه ای که سبب ایجاد مهارتهای توسعه کسب و کار بیشتر شود، از مهم ترین اولویتهای ایجاد کیفیت در آموزش عالی کشاورزی کشور می تواند باشد.
Nowadays، supply of appropriate and sustainable job opportunities for graduates are one of the main concerns of higher educational systems in any country. The issue of employ ability has been proposed in this regard as a new mechanism in policy making and guiding related processes. The purpose of this study was to rank the key skills delivered thought curriculum content for employability formation among agriculture students. Statistical sample included 1491 agricultural students at University of Tehran that of whom 310 students were randomly selected. To measure the research constructs a questionnaire was employed. Its face validity confirmed by expert panel and its reliability estimated at 0. 81 by Cronbach''s alpha coefficient. For data processing، second order confirmatory factor analysis and Structural Equation Modeling method was employed. The empirical results indicated that employability is depended on three dimensions including business development skills، personal development skills and academic skills. A comparison among three dimensions showed that business development skills role was more important. As a result، paying attention to the curriculum content، in a way that will lead to further business development skills، is the most important priorities in developing agricultural higher education in Iran.
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش رتبه بندي نقش مهارتهـاي کليـدي منتقـل شده به واسطه محتواي برنامه درسي در شکل گيري قابليت اشتغال ميان دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته هاي کشاورزي دانشگاه تهران بود که به روش توصيفي همبستگي انجام شد.
آنچه در اين برهه حساس ميتواند به اين معضل کمک شاياني بکند، توجه به اهميت موضوع برنامه درسي پويا در اين بخش و تصحيح مناسب آن براي ايجاد قابليت اشتغال & Knight) (٢٠٠٤ ,Yorke ميان دانشجويان نظام آموزشعالي کشاورزي است .
Shabanali Fami & Alambeigi, 2007) تاميلسون(٢٠٠٨ ,Tomlinson) در تحقيق خود دريافت که افزايش آگاهي دانشجويان در باره نياز به متفاوت بودن در بازارکار بسيار حايز اهميت است ، به ويژه در بازارکار رقابتي امروز، چرا کـه افـزايش چنين آگاهياي سبب شناخت نياز به توسعه قابليت اشتغال و نيز افزايش تعهد دانشـجويان بـه پـرورش قابليت اشتغال از طريق برنامه درسي دانشگاهي در نظام آموزشعالي مـيشـود & Ehiyazaryan) (٢٠٠٩ ,Barraclough.
بر اساس اطلاعات جدول ٢ مشخص ميشود که ضريب متغير مهارتهاي آکادميک در شکل گيري قابليت اشتغال برابر ٠/٧٢ است و با توجه به اينکه مقدار t معادل بزرگتر از ١/٩٦ محاسبه شده است ، لذا، با ٩٩ درصد اطمينان ميتوان گفت که مهارتهاي آکادميک نقش معنـاداري در شـکل گيـري قابليـت اشـتغال دانشجويان دارد.
همچنين ، نقش برنامـه درسـي در ايجـاد و افـزايش قابليـت اشـتغال دانشـجويان در يافتـه هـاي برخـي از محققـان The Pedagogy for) Employability Group Little, Connor, Lebeau, Pierce, Sinclair, Thomas (٢٠٠٣ ,Yarrow& ; ٢٠٠٦ آمده که با يافته هاي ايـن تحقيـق همسـويي دارد.