چکیده:
مقاله حاضر با توجه به اهمیت فضای مجازی، سعی کرده تا رویکرد عمـومی مـردم (و بـه طـور موردی مردم شهر بندرعباس ) را به وبگاه های رسانه ملی بررسی کند و از سوی دیگر، راهکارهایی را که برای حضور گسترده تر و نفوذ بیشتر رسانه ملی در فضای مجازی میتوان در نظـر گرفـت ، مورد ارزیابی قرار دهد تا به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که رسانه ملی در فضای مجازی، تا چه حد مخاطب دارد و چگونه میتواند در این فضا حضور و نفوذ بیشتری پیدا کند. این پـژوهش با استفاده از دو روش پیمایشی و دلفی انجام شده است . مهم ترین نتایج به دست آمده نشان میدهد که به طور متوسط ٤٠درصد مردم شهر بنـدرعباس از فضای مجازی استفاده میکنند و از این میزان ، ٨٧ درصد از سایت های رسانه ملی بهـره مـیگیرنـد. بیشترین استفاده این افراد در حوزه جستجوی اخبار و اطلاعات بـوده اسـت . همچنـین کارشناسـان مربوط ، مهم ترین راهکارهای نفوذ بیشتر رسانه ملی در فضای مجازی را غنـیتـر کـردن برنامـه هـا، بهره برداری بیشتر از فناوریهای روز و بسترسازی برای دسترسی آسان تر به فضای مجازی دانسته اند.
خلاصه ماشینی:
"مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این مسـئله اسـت کـه بـا توجـه بـه گسـترش حیطـه اثرگذاری فضای مجازی در تمامی عرصه های حیات اجتمـاعی شـهروندان (کـه ضـمن برخورداری از فواید در عین حال مضرات و آثار مخربی نیز به همـراه خواهـد داشـت ) رسانه های داخلی و به طور مشخص ، صداوسیما به عنـوان شـاخص رسـانه ملـی، چـه جایگاهی در این فضا در تولید محتـوا دارنـد و برداشـت مخاطبـان بندرعباسـی از ایـن جایگاه چگونه است .
این حجم رو به گسترش فضای مجازی مدام در حال تولیـد و بازتولیـد اطلاعات (محتوا) است ؛ محتوایی که ضـمن برخـورداری از مشخصـه اشـتراکگـذاری جهانی، متأثر از جهان بینی و ایدئولوژی خاصی نیز هست که چه بسا با هویت فرهنگـی و منافع ملی مخاطبان جوامعی چون ایران و در مقیاسی محـدودتر شـهر بنـدرعباس ، در تقابل و حتی در تعارض باشد، از این رو، در چنین وضعیت مجازی که واقعیتـی عینـی پیش چشم ما در حال بسط و گسترش است ، خلق آلترناتیوهای محتـوایی و سـاختاری همسو با نظام ارزشی و چشم انداز فرهنگی جامعه ، امری ضروری و اساسی اسـت و بـه این ترتیب ، حرکت رسانه ملی برای حضور پررنگ در این فضای رقابتی میطلبد تـا بـا انجـام پـژوهش هـایی، ضـمن بررسـی محتـوایی فضـای مجـازی، جایگـاه مخاطبـان و رسانه های داخلی و تعامل آنها با یکدیگر مورد پژوهش قرار گیرد.
آنچه در نتیجه گردآوری نظریـه هـا، مطالعـه پیمایشـی در خصوص دیدگاه های مردم و دیدگاه هـای کارشناسـان حـوزه هـای رسـانه ای و فنـاوری اطلاعات به دست آورده است ، در بندهای زیر به طور خلاصه مطرح میشود: ـ پیمایشی که از مردم بندرعباس صورت گرفت نشـان مـیدهـد؛ بـه طـور متوسـط ٤٠درصد این افراد از فضای مجازی استفاده مـیکننـد."