Skip to main content
فهرست مقالات

دغدغه‌های «میشل فوکو» درباره «انقلاب اسلامی ایران»

نویسنده:

(50 صفحه - از 121 تا 170)

خلاصه ماشینی:

"ویژگی‌های مذهب تشیع این پرسش اساسی ‌که چرا ایران بعد از یک قرن تلاش برای مدرن شدن[4] در مقابل مدرنیته قیام کرد؛ در حالی که به صورت طبیعی می‌بایست در غرب که مهد مدرنیته است، چنین اتفاقی رخ می‌داد؛ چنانچه قیام‌های کمونیستی در قبال معایب و فضایح مدرنیته، در غرب بوجود آمد فوکو معتقد است علت این امر را باید در مذهب تشیع جستجو کرد؛ زیرا مذهب شیعه خصوصیاتی دارد که در فرهنگ غرب مفقود است و از نظر فوکو آن‌ها عبارتند از: ________________________________ [1]. [1] فوکو در همین خصوص می‌گوید: اراده جمعی اسطوره‌ای سیاسی است که حقوق دانان یا فیلسوفان تلاش می‌کنند به کمک آن، نهادها و غیره را تحلیل یا توجیه کنند، اراده‌ی جمعی یک ابزار نظری است؛ اراده‌ی جمعی را هرگز کسی ندیده است و خود من فکر می‌کردم که که اراده‌ی جمعی مثل خدا یا روح است و هرگز کسی نمی‌تواند با آن روبه رو شود؛ اما ما در تهران و سراسر ایران با اراده‌ی جمعی یک ملت برخورد کرده‌ایم و باید به آن احترام بگذاریم، چون چنین چیزی همیشه روی نمی‌دهد، این اراده جمعی که در نظریه‌های ما همواره اراده‌ای کلی است، در ایران هدفی کاملا روشن و معین را برای خود تعیین کرده و بدین گونه در تاریخ ظهور کرده است. فوکو در جواب خانمی با نام مستعار آتوسا که اسلام و حکومت اسلامی را فاشیسم معرفی کرده بود می‌گوید «اسلام به عنوان یک نیروی سیاسی، مشکل اساسی برای عصر ما و سال‌های آینده، می‌باشد عین عبارت انگلیسی آن جمله چنین است: Islam "as a political force is an essential problem for our epoch and for the years to come."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.