چکیده:
امروزه از دانش، محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و نوآوری به عنوان محرک و پیش برنده در اقتصادهای
جهان و به ویژه اقتصادهای در حال گذار یاد می شود. بکارگیری نوآوری در روندهای تولیدی و تولیدات جدید،
محرک بالقو های در افزایش استانداردهای زندگی از طریق دستیابی به سهم بالاتری از فروش در بازارهای داخلی و خارجی و در نهایت رفاه اجتماعی، تغییر الگوهای فرهنگی در ابعاد مختلف جامعه از جمله فرزندآوری و نرخ رشد جمعیت تلقی می گردد. لذا تحقیق حاضر، درصدد ترسیم جایگاه مولفه های جمعیت شناختی از قبیل جمعیت کل، نسبت جمعیت فعال به کل جمعیت، امید زندگی و نرخ رشد جمعیت بر شاخص های نوآوری در کشورهای منتخب پرجمعیت و کم جمعیت فعال به کل دوره زمانی 2012-2007 می باشد.نتایج مطالعه بیانگر این است که بطور کلی، مولفه های جمعیت شناختی اثر مثبتی بر شاخص های نوآوری بجای می گذارند. علی رغم این موضوع، جمهوری اسلامی ایران که در مقایسه با کشورهای کم جمعیت مورد مطالعه هرچند، دارای جمعیت بیشتری است؛ مولفه های جمعیت شناختی تاثیر چندانی بر شاخص های نوآوری نداشته اند.
One way to achieve success in the competitive arena of international trade، is realizing competitive advantage in the form of lower costs of production or provision of variety of and low cost products in a country. To maintain this advantage، countries need to think of more complex longterm competitive advantages through supply of new goods and services or through the production of goods and services with higher efficiency. In both areas، the need for new innovations is essential. Economists suggest various factors that influence on the rate and type of innovation in the community and consider demographic factors as important in assessing the level of innovation. However، until now، there is no comprehensive study on the role of demographic factors on innovation indicators. Hence، this study sought to portray the role of demographic factors such as total population and the proportion of the active population to the total population on indicators of innovation in selected high and low populated countries during the period 2009-1986. Results indicate that generally، demographic factors have positive effects on innovation indicators. Despite this، in the Islamic Republic of Iran، that has higher population in comparison with lower-populated countries studied، demographic factors were not shown to impart much effect on innovation indicators.