چکیده:
پیش زمینه: هدف از این مطالعه بررسی میزان دقت روشهای تخمینی مهاجرت داخلی بر اساس داده های رسمی موجود در بانک های اطلاعاتی است که دولت توانایی دسترسی و مدیریت بر آنها را دارد و پیشنهاد کارهایی به منظور تحمین های دقیق مهاجرت داخلی یک پارچه با قابلیت جزء نگری تا سطح شهرستان.
مواد و روش ها: این یک مطالعه نمونه ای روی مهاجرانی که در محدوه سالهای 1385 تا 1390 به یکی از نقاط استان یزد مهاجرت داشته اند.اندازه برابر 878 نفر از بین 335 خانواده بوده که به روش نمونه گیری گلوله برقی Snowball Samplıng انتخاب و اطلاعات مربوطه در پرسشنامه خود ساخته ثبت گردیده است. یافته ها: بیشترین علت مهاجرت جستجوی کار بهتر و بع از آن جستجوی کار بوده است. ترکیب جمعیتی مهاجران از نظر جنسیت یکسال است. انگیزه مهاجرت درمردان شغلی و در زنان، ازدواج می باشد. نیمی از مهاجران به پیروی از خانوار جابجایی مکانی داشته اند و انگیزه مهاجرتی در ایشان مشاهده نشده است. در حود 10 درصد مهاجران تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای قرار ندراد و 7 درصد فرزندانشان درمدارس آموزش و پرورش تحصیل نمیکنند. از هر شش کودک زیر شش سال یکی از آنها به مهد کودک می رود. 20 درصد افراد بالای 18 سال خانوارهای مهاجر، بیکارند. کمتر از 39 درصد آنها در شبکه هیا بهداشت پرونده تشکیل داده اند وکمتر از 16 درصد آنها مراجعات منظم (بین یک تا 6 ماه یک مرتبه) به شبکه های بهداشت داشته اند. حدود 9 درصد ایشان تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند. نتیجه گیری: با توجه به اطالعات بهدست آمده از مهاجران، میزان دقت پورتال آموزش و پرورش در ثبت اطلاعات فرزندان مهاجر 93 درصد است. اما مهد کودک ها پوشش کمی دارند 16.3 درصد در مجموع پوشش دو نهاد برای کودکان زیر 18 سال 55.2 به دست آمده است. پورتالهای بهداشت از نظر تشکیل پرونده 38.6 درصد واز نظر مراجعات مستمر قابلی ثبت 28.2 درصد مهاجرت را دارد. در صورت ساماندهی ماراجعات مستمر، قابلیت ثبت 60.4 درص پیش بینی می شود. در کل انتظار می رود با استقرار مراجعات به پزشک خانواده، این ضریب به بالای 90 دردص برسد 39 درصد افراد دارای شغل ثبت و رصد هستند، مانند مشاغل دولتی، و با ترکیب اطلاعات بیمه ای و شغلی می توانیم انتظار داشته باشیم بیش از 73 درصد افراد بالای 18 سال می توانند تحت پوشش بانک های اطلاعاتی رسمی قرار یگرند. در مجموع، ادر اختیار داشتن بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، سازمان های بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی و پورتال کارکنان دولیت توانایی تحمین جابجایی های شهر به شهر با اطمینان تقریبی 80 درصد وجود دارد.
The purpose of this study is to assess the precision level of internal migration estimation based on existing formal data in databases which the government has access to and can manage these data. Also some solutions are proposed in order to precise estimation of internal migrations in an integrated way and aggregate provincial and city level. This study was conducted on migrants who migrated into some parts of Yazd province between 2006 and 2011. The sample size was 878 people from among 335 households which were selected using snowball sampling method.
Results: The main reasons for migration were (1) search for a better job and (2) searching for a job. The gender distribution of the migrants was equal. The main migration incentive among men was associated with job and career and it was marriage among women. Half of the migrants just migrated in order to follow their family، and no migration motivation was seen among them.
Conclusion: According to information derived from the migrants، precision level of Ministry of Education portal in recording information related to migrant children is %93; but the kindergartens are only poorly covered (%16.3). Total coverage of these two institutions for children under 18، has been computed as %55.2. The health system portals are %38.6 reliable in initial coverage and %28.2 reliable in the sense of regular visit records for tracking and recording the migration cases. It is predicted that recording reliability can be improved to %60.4 by more efficiently organizing the regular visit records. Generally، this rate is expected to reach higher than 90 percent through establishment of regular visit to the family doctor. From among employed people، %39 have the occupations which can be recorded and tracked، like government posts. We can expect formal databases to cover more than %73 of over 18 people through combining the insurance data with occupational data. In total، the city to city movements can be estimated by estimated reliability of %80 using databases held by the Ministry of Health، the Ministry of Education، the Social Security Insurance Department، and Government Personnel Portal together.