چکیده:
فرجــــام شناســــی و زیرمجموعــــه هــــای آن ، یعنــــی فرجــــام شناســــی فــــردی و عمـومی /کیهـانی ، تقـسیم زمـان بـه هـزاره هـا و نجـات دهنـده از جملـه موضـوعاتی هـستند کـه در نوشـته هـای دورة باسـتان (اوسـتایی ) و دورة میانـه (فارسـی میانـة کتـابی ) زبـان هـای ایرانـی بـه خـوبی بــه آن پرداختـه شـده اســت . هـر چنـد کـه ایــن نوشـته هـا در چهــارچوب کلـی ، یکنــواختی و پیوســتگی را در مـورد ایــن موضــوع نـشان مــی دهنــد؛ امـا هــر کــدام از آنهــا برخــی از زیرمجموعــه هــای فرجــام شناســی را بیــشتر و بهتــر ارائــه مــی دهنــد و نکــات تــازه ای را هــم در بردارنــد. در ایــن گفتــار تــلاش مــی گــردد کــه واژگــان و مفــاهیم فرجـامشناسـی براسـاس مـتن اوسـتایی هادخـت نـسک و متـون فارسـی میانـة مینـوی خـرد و بندهش شرح داده شود.
خلاصه ماشینی:
٢- بحث ٢-١- فرجام شناسی فردی ٢-١- ١- وظایف فرد برای آماده سازی فرجام جهان و پایانی درست هنگــامی کــه مفــاهیم فرجــام شناســی چــه فــردی یــا عمــومی /کیهــانی آن مطــرح مـی شـوند؛ یکـی از مهـم تـرین موضـوعاتی کـه بـه آن پرداختـه مـی شـود ایـن اسـت کـه فــرد چــه وظــایفی را بــه عهــده دارد تــا در هــر کــدام از ایــن مراحــل ، نقــشی درســت را برمبنــای دیــن داشــته باشــد.
در ایــن نقــش ، افــراد مهــم ماننــد زردشــت ١، فریــدون و 2 کیخـسرو٣ نقـشی اسـاطیری در فرجـام شناسـی پیـدا مـی کننـد؛ امـا در مـورد افـراد دیگـر، مفاهیم فرجام شناسـی بیـشتر بـه ایـن نکتـه مـی پـردازد کـه یـک فـرد عـادی بایـد همـواره به فکر و حتی امید٤ فرجـام باشـد و بدانـد در چـه شـرایطی ٥ یـا بـا دانـستن ٦ یـا انجـام چـه 7 کارهــایی بــه پایــانی نیــک بــرای خــود کمــک مــی کنــد، همچنــین بــر وظیفــة روحانیــان مبنــی بــر آگاهانــدن مــردم از ســرانجام کــار نیــک و گنــاه و همچنــین نــشان دادن راه بــه سوی بهشت و بم ی و پرهیز از دوزخ ٨ تاکید شده است .
پرســشی کــه در بخــش پایــان جهــان و رســتاخیز بــه آن پاسـخ خـواهیم داد ایـن اسـت کـه آیـا سرنوشـت دوزخیـان پـس از ایـن مرحلـه دگرگـون خواهـد شـد؟ عـلاوه بـر ایـن ، مـتن مینـوی خـرد و بنـدهش اصـطلاحات بهـشت twahis و دوزخ oxdus و نیــز دو جایگــاه دیگــر بــا عنــوانهــای گرودمــان ndmagaro و همیـستگان nstagahame را نیـز بـه کـار مـی برنـد.