چکیده:
هدف اصلی از انجام این پژوهش، اجرای الگوی ارزیابی درونی جهت آشکار نمودن نقاط قوت و ضعف گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد. پژوهش از نوع کاربردی و در آن از روش تحقیق توصیفی - پیمایشی استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات لازم در مورد گروه آموزشی مدیریت بازرگانی پرسشنامههایی در اختیار چهار زیر جامعه آماری مورد مطالعه شامل: پرسشنامه مدیران گروه (طی دو دوره)، هیئت علمی، دانشجویان و دانشآموختگان قرار گرفت و برای تعیین اهداف گروه به دلیل کم بودن تعداد اعضای هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی (6 نفر)، از مصاحبه همراه با سئوالات استفاده شد. نتایج نشان داد از هفت عامل فوق، عوامل جایگاه سازمانی و مدیریت گروه، هیئت علمی، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، دانشآموختگان گروه در «سطح مطلوب» ارزیابی شدند. سه عامل دیگر یعنی دانشجویان، راهبردهای یاددهی- یادگیری و دورههای آموزشی و برنامههای درسی در «سطح نسبتا مطلوب» قرار گرفتند. همچنین هر سه دسته عوامل درونداد، فرایند و برونداد گروه آموزشی مدیریت بازرگانی نیز در «سطح مطلوب» ارزیابی شدند در نتیجه، وضعیت کلی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در «سطح مطلوب» ارزیابی گردید.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران Internal Evaluation of the Quality of Tehran University Department of Business Administration زهرا انجم شعاع * سیدرضاسید جوادین ** حمیدرضایزدانی *** Zahra Anjam Shoa Seyyed Reza Seyyed Javadin Hamidreza Yazdani هدف اصلی از انجام این پژوهش، اجرای الگوی ارزیابی درونی جهت آشکار نمودن نقاط قوت و ضعف گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد.
اهداف پژوهش هدف اصلی از انجام این پژوهش، اجرای الگوی ارزیابی درونی به منظور آشکار نمودن نقاط قوت و ضعف گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است که برای رسیدن به هدف فوق اهداف زیر مدنظر قرار گرفتهاند.
در پژوهش حاضر براساس الگوی عناصر سازمانی فوق دروندادها (مدیر گروه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، برنامههای درسی و دورههای آموزشی، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی) فرایندها (جایگاه سازمانی، فرایند یاددهی- یادگیری) و بروندادهای (دانشآموختگان و آثار علمی تولید شده) گروه مدیریت بازرگانی مشخص شده است.
چارچوب اجرایی پژوهش / نمودار (2) مراحل اجرای الگوی ارزیابی درونی (محمدی، 1384) جامعه و حجم نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 4 زیر جامعه مدیر گروه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانشآموختگان گروه مدیریت بازرگانی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میباشد.