چکیده:
در دهههای اخیر رشد لجام گسیخته شهرها و کلانشهرها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه به اوج خود رسیده است. از یک سو سیستمهای حمل و نقل عمومی متناسب با رشد جمعیت و تغییر کاربریها توسعه نیافته و از سوی دیگر با بالا رفتن سطح زندگی و رفاه، استفاده از خودروهای شخصی افزایش یافته است. نتیجه آن ایجاد مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در شهرها بوده است. از جمله این معضلات «ترافیک» و مسائل مرتبط با آن (آلودگی صوتی و هوا، حوادث رانندگی، مصرف فزاینده انرژی و...) است. در این میان شهرهای ایران و از جمله کلانشهر اصفهان مستثنا نبوده و با معضلات فوقالذکر روبرو است. این در حالی است که دسترسی آسان، سریع و ایمن از شاخصهای مهم توسعه پایدار شهری بوده و یکی از راه حلهای اساسی در این زمینه، توسعه حمل و نقل عمومی است. حمل و نقلی که بتواند طیف گسترده ای از توقعات شهروند امروزی (سرعت، ایمنی، صرفه اقتصادی و مسائل زیست محیطی) را در بر گیرد. در این پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی، پیمایشی است، سعی گردید به روش اسنادی - میدانی به بررسی نقش سامانه BRT در حمل و نقل و ترافیک کلان شهر اصفهان (کریدور آزادی- پل یزد آباد) پرداخته شود و از طرفی نیز میزان رضایتمندی شهروندان و استفاده کنندگان از آن مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. نتایج حاصل از کاربرد آزمونهای نا پارامتری خی 2 و کولموگورف- اسمیرنوف یک بعدی نشان میدهد که، سامانه BRT در حمل و نقل و ترافیک کلانشهر اصفهان
In resent desedes cities and metropolis have been fased rapid growth. At such conditations، public transportation system need more ability to response these aplication. In addition، welfar increasing and more income have been led to using of private vihcles. Base on what above mentioned، many problems such as traffic congestion، air and sound pollutions driving events and etc، have been increased. Isfahan metropolis such as other cities faces so problems. There are many important indicators to get sustainable development، like rapid and light traffic، safe and suitable transportation، therefore developing the public transportation systems are effective ways that can help to expand public services in cities. Metodology of study is base on combination of -Analytical – descriptive metod. In this research rol of the (BRT) system by using of documentary – field، method has been analyzed. Transporting means a movment process of people or goods form one place to there place، and the purpose of public transportation is to provide complex of services and facilities for improving traffic. There are bus and underyround rail way the most impotant. There are many of theories around transportation: * A.Soria theory: He emphasis on the role of urban pass networks that public vhicles move on. * Eugen Henard theory: He belives that the underground rail way is the best. * Lecbusier theory: His theory "greate city" is based on traffic and transportation. * Ebenezer Howard theory: He belives that the public railway network will solve the traffic problem. * Dawid Banister theory: He emphasis on the role of small vhicles that use of hydrogen fuel. * Lewis Mumford theory: He offered a new idea " town les Highway ". * Colin Buchanan theory: He defines an importan role for the pedestrans and improvement of public transportation. A) descriptive findings: There are 50.3% Male and 49.7% Femail among the 400 sample. They have been distribution in variouse age group، (15-30، 31-60،+60). There are 30.1% employment and 60.9% un employment، 35% of them have enough income and 65% havenot current incom. The rate of BRT using، indicates: 40% conciderable and 23% much conciderable. Objective of BRT using among them is different: noneyoal 2.7%، wotking 18.8%، shopping 9.8%، to get educational centers 4.3% administrative and health services 18.5% and other thing are 3.3%. they have also stated varied reasons for using of BRT system، safety 9.3%، low cost 31.5% ، speed 37.8% ، easy acceptable 8.8% ، quality 5.8%، environmental reason 2.8% and other things are 4.3%. B) Analetical findings: 1 hyphothsis: BRT efficiency has been succesful in Isfshan trasportation system. By using of K2 hyphothsis1 has been tested، SPSS analysis indicates that rate of Sig is less than 5% ، so، hyphothsis1 is confirmed. 2 hyphothsis: the most of people have stated their satisfication of BRT system. For mesaring sadisfication rate 17 questions have been stabilished، Sig rate in the whole of questions is less than 5% ، therefore 95% assurancerate can confirm، people sadisfication. It also indicate that crowed of people in buses and low services on bus stops are not acceptable. Using of the various tests indicate the positive role of BRT in Isfahan، howover the rate of indexes are different. Expanding of electronic city. To change the urban rtansportation symbole. To estabilish more facilities on stops and suitable position. Increasing privat and individual space in the buses.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش که از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی، پیمایشی است، سعی گردید به روش اسنادی - میدانی به بررسی نقش سامانه BRT در حمل و نقل و ترافیک کلان شهر اصفهان (کریدور آزادی- پل یزد آباد) پرداخته شود و از طرفی نیز میزان رضایتمندی شهروندان و استفاده کنندگان از آن مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.
این سامانه با کاهش آلودگی اتمسفر در سطح 50٪، کاهش در نرخ تصادفات، کاهش هزینه نسبت به سایر سامانهها (هزینه یک پروژه BRT تقریبا یک سوم هزینه یک پروژه LRT و 50 تا 100 برابر ارزانتر از مترو است)، افزایش ایمنی و در نتیجه بهبود در کیفیت زندگی، صرفه جویی در هزینه سوخت و زمان سفر (موهان، 2005: 15 و 19) در الویت قرار دارد، لذا با توجه به راه اندازی این سیستم در اصفهان، در این پژوهش سعی گردید به ارزیابی عملکرد و سنجش میزان رضایتمندی از آن در کلانشهر اصفهان (کریدور میدان آزادی- پل یزد آباد) پرداخته شود.
همچنان که قبلا ذکر گردید، در این پژوهش به منظور سنجش میزان رضایتمندی استفاده کنندگان از سامانه حمل و نقل تندرو BRT سؤالی با تعداد 20 گویه مطرح و نظر پاسخ دهندگان در مورد آنها مورد بررسی قرار گرفته است، که نتایج آن در جدول 5 آمده است."