چکیده:
در فصلنامه تخصصیفقه وحقوق دانشگاه بابل شماره 15 مقالهای با عنوان اجرای سنگسار در زمان غیرمعصوم (با تاکید بر دوران معاصر)به قلم سرکار خانم جمیلهکدیور به چاپ رسیده است.هر چند ایشان اصل مشروعیت چنین حکمی در اسلام ومواردی از اجرای این حدّ در اسلام توسط پیامبر(ص) و امام علی(ع)را با استناد بهمنابع حدیثی اثبات کرده است، ولی نظر بهاینکه ایشان با استناد به برداشت منفی انظارعمومی وبینالمللی و برخی مجامع حقوقی وابسته به آنها نسبت به اجرای چنین احکامی، اجرای حکم سنگسار را در زمان معاصر به مصلحت اسلام ومسلمین ندانسته و از این رهگذر اجرای آنرا در زمان معصوم(ع)زیر سوال برده است، مقاله جای نقد و بررسی دارد. بهویژه نوع استدلالی که وی بر این ادعا اقامه نموده است بیش از هر چیزی آنرا مستلزم نقض و نقد نموده است. لهذا مقاله حاضر نقدی است بر نوع قضاوت واستدلالهای مطرح شده از طرف ایشان
In the previous quarterly of jurisprudence and the principle of law (No 15)، there was an article as execution of a sentence of stoning to death during the absence of Imam of our time. Its author was Jamileh Kadivar. Although she indicated that it is true but in her article، she said that stoning is not in favor of people. She criticized it in her all article.
This article criticizes her point of view and indicates that this rule is necessary.
خلاصه ماشینی:
"یکی از این حدود حکم سنگسار است که در همة ادیان الهی و ازجمله اسلام برای زنای محصنه (یعنی زن ومردی که همسر داشته و امکان دسترسی و تمتع جنسی از همسر خود دارد ولی با این وجود اقدام به زنا میکند)مقرر شده است.
مقاله اجرای سنگسار درحکومت غیرمعصوم نوشته سرکارخانم جمیله کدیور،(درفصلنامه تخصصی فقه وحقوق دانشگاه بابل شماره15) باملاحظه دیدگاه عرف بینالملل و محافل حقوقی وابسته که این حکم را ظالمانه،غیرانسانی و تحقیرآمیز تلقی نموده ومدعیاند که ازجمله احکام ناقص حقوق بشر است، تألیف گردیده است که با استناد واستدلال به اینگونه قضاوتها ونگرشها، البته ازسردلسوزی بهاسلام ونظام،اجرای آنرا در عصر غیبت و زمان معاصر به مصلحت اسلام وجامعه اسلامی ندانسته وآنرا موجب وهن اسلام و مسلمین پنداشتهاند و براین اساس پیشنهاد میدهند این حکم از قانون مجازات اسلامی لغو و بهجای آن حکم جایگزینی وضع گردد.
یهود که در دینشان حکم رجم مقرر شده بود روزی این احکام را تعطیل کرد بدلیل آنکه اشراف آنها به زنایمحصنه آلوده شده بودند، این آلودگی را انگیزه کردند و احکام خدا را تعطیل کردند آنگاه برای توجیه آن دنبال مستمسک میگشتند، این بود که نزد پیامبر(ص)رفته وتجسس از حکم جایگزین میکردند، ولی پیامبر(ص) حکم سنگسار را که در دین حضرتموسی(ع) نیز وارد شده بود تأیید فرموده و دستور اجرای آنرا صادر کردند و بعد هم فرمودند:«اللهم انی اول من احیا ما أماتوا» بارپروردگارا همانا من اولین کسی هستم که زنده کردم آنچه را میرانده بودند."