چکیده:
این پژوهش با هدف شناخت ارتباط میان نگرش مذهبی و شایستگی اجتماعی والد– فرزندی با فراشناخت هیجانی انجام شد. جامعهآماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان ساوه که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند، به تعداد 6120 نفر، تشکیل میداد که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 250 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. پرسشنامههای فراشناخت هیجانی، روی دانشآموزان اجرا گردید و از والدین آنها نیز خواسته شد تا پرسشنامههای نگرشمذهبی و شایستگی اجتماعی را تکمیل نمایند. دادههای بدست آمده از پرسشنامهها با استفاده از مدل آماری رگرسیون چند متغیره و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها نشان داد که حدود 5/27 درصد واریانس متغیر فراشناخت هیجانی بوسیله رابطه خطی با متغیرهای شایستگی اجتماعی و نگرش مذهبی خانواده تبیین میشود که سهم شایستگی اجتماعی تقریبا 8/18درصد و سهم نگرش مذهبی خانواده تقریبا برابر با 7/8 درصد بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد رابطه بین شایستگیاجتماعی و نگرشمذهبی خانواده با فراشناخت در دانشآموزان دختر و پسر تفاوت دارد، بطوریکه در دانشآموزان دختر سهم نگرش مذهبی در تبیین فراشناخت آنها بیشتر از شایستگی اجتماعی برآورد شده است، و این درحالی است که در دانش آموزان پسر، فراشناخت هیجانی پیشبینیکننده قویتر نسبت به نگرش مذهبی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"آمار توصیفی مدل با استفاده از روش گام به گام(سوال 2) مدل متغیر های پیش بین وارد شده در مدل ضریب همبستگی مجذور ضریب همبستگی همبستگی تعدیل شده سطح معنی داری 1 نگرش مذهبی والدین 404/0 163/0 155/0 163/0 01/0 2 نگرش مذهبی خانواده شایستگی اجتماعی 441/0 195/0 179/0 031/0 05/0 همچنین با توجه به اطلاعات جدول 2 میتوان معادله رگرسیون بر اساس ضرایب استاندارد را به شرح زیر نوشت : (شایستگی اجتماعی)181/0- (نگرش مذهبی خانواده) 364/0- = (Y)فراشناخت فراهیجانی پیش بینی شده بر پایه مدل رگرسیون بالا میتوان گفت: با افزایش یک انحراف استاندارد در «نگرش مذهبی» و «شایستگی اجتماعی» به ترتیب به میزان 364/0 و 181/0 انحراف استاتدارد از «فراشناخت هیجانی» دانش آموزان دختر دوره متوسطه کاسته میشود.
عرض از مبداء ضریب متغیر ضریب متغیر 06/110 006/1- 242/0- 7/5 176/0 072/0 436/0- 257/0- 2/19 4/5- 7/3- 01/0 01/0 01/0 سؤال 3: آیا رابطه شایستگی اجتماعی والد – فرزندی و نگرش مذهبی خانواده با فراشناخت هیجانی در دانش اموزان دختر و پسر متفاوت است؟ سؤال 3 پژوهش نیز با استفاده از رگرسیون چند متغیره پاسخ داده شد که خلاصه محاسبات مربوط به آن در جدول 5 نشان داده شده است: جدول 5.
بنابراین میتوان سؤال صفر را در سطح 01/0 رد کرده و با 99 درصد اطمینان گفت رابطه بین شایستگی اجتماعی و نگرش مذهبی خانواده با فراشناخت هیجانی در دانش اموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود دارد."