چکیده:
زمینه: پژوهش حاضر به منظور مطالعه تاثیر خواندن کتاب های مناسب سازی شده بر بهبود تمیز شنیداری و مهارت های کلامی کودکان آسیب دیده شنوایی پایه پنجم ابتدایی در سال 92-1391 انجام شده است. روش: روش پژوهش، آزمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر ناشنوای پایه پنجم ابتدایی مدارس روزانه شهرستان های استان تهران است. با توجه به نوع پژوهش، نمونه ای به حجم 30 نفر از دانش آموزان ناشنوا به روش خوشه ای چند مرحله ای برای گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون هوش ریون (برای همتا کردن گروه ها به لحاظ بهره هوشی)، آزمون وپمن (جهت سنجش بهبود تمیز شنیداری) و جهت بررسی این فرضیه در گروه آزمایش و گواه از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها: سطح معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در میزان بهبود تمیز شنیداری (با ثابت نگه داشتن اثر پیش آزمون) برابر با 0/0001 است و بین این دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (p>0.01). همچنین در این پژوهش، مقایسه میانگین نمرات آزمون وپمن برای بررسی بهبود تمیز شنیداری در گروه کنترل و آزمایش قبل و بعد از انجام روش مورد نظر نشان می دهد، بین میانگین های به دست آمده تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"همچنین در این پژوهش، مقایسه میانگین نمرات آزمون وپمن برای بررسی بهبود تمیز شنیداری در گروه گواه و آزمایش قبل و بعد از انجام روش مورد نظر نشان میدهد، بین میانگینهای بهدست آمده تفاوت معناداری وجود دارد.
از آنجا که تقویت مهارت تمیز شنیداری با شیوه سنتی مستلزم صرف وقت و همکاری بالای کودک میباشد و همین مساله درمان او را بسیار کند میکند، از کتابهای مناسبسازی شدهکه مورد علاقه کودک میباشد میتوان Bandurski Witters Taylor& Sterenber Dodd Duncan Gazzola& Keysers Walsh& Heyes Estabrook به نفع پرورش تمیز شنیداری او سود برد.
فرضیه و سوالی که در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد، عبارت است از: فرضیه: مطالعه کتابهای غیردرسی مناسبسازی شده بر بهبود تمیز شنیداری کودک آسیب دیده شنوایی تاثیر مثبت دارد.
یافته بهدست آمده از پژوهش حاضر با نتایج پژوهشهای زیر همخوانی دارد: هافگارد 1 (2003) اثر خواندن منظم و برنامهریزی شده کتابهای داستانی برای کودکان ناشنوا و بهبود مهارتهای کلامی آنها را مورد بررسی قرار داد.
کیله و هاریس (2006) در پژوهشی از بررسی تاثیر کتابهای غیردرسی نظیر داستان، ادبیات و غیره بر تمیز شنیداری و سرانجام بهبود مهارتهای گفتاری کودکان آسیب دیده شنوایی نتیجه گرفتند که کتابهای غیردرسی مناسبسازی شده، دارای تصاویر مناسب، انگیزهای در کودکان ناشنوا ایجاد میکنند تا آنها مهارتهای لازم برای خواندن را کشف کرده و پیشرفت چشمگیری در مهارتهای کلامی آنها حاصل شود."