چکیده:
مفهوم شخصیت در آثار ادبی، مانند سایر پدیده های دنیای هنر، در گذر زمان و با عبور از پیچ و خم های زندگی بشر، همواره دست خوش تغییر و تحول بوده است، آن چنان که به اقتضای شرایط اجتماعی و پیشرفت علمی و معنوی بشر، مفهوم آن در آثار ادبی از حالت ابتدایی خود، رفته رفته به سطحی پیچیده تر و پیشرفته تر ارتقا یافته است. با شروع جریان «رمان نو» که تمایل نویسندگان به سمت مسائل ذهنی و روانی قهرمانان داستانها معطوف شد، عنصر شخصیت و چگونگی پردازش آن، بیش از پیش مورد توجه نویسندگان قرار گرفت. در ایران نیز در پی آشنایی داستان نویسان با آثار منتشر شده نویسندگان غربی، گرایشها به سوی جریان نگارش رمانهای روانشناسانه افزایش یافت. یکی از نویسندگانی که در این زمینه گام نهاد، «هوشنگ گلشیری» است که به امکانات تازهای در داستاننویسی پی برد و تغییری اساسی در مشی ادبی خود داد. و در ردیف نویسندگان داستان نو قرار گرفت که داستانهایش بیشتر بر مکاشفهی شخصیت دور میزند. این مقاله، به شیوه ی توصیف و تحلیل شخصیت به بررسی این عنصر روساختی در داستان کوتاه «گرگ» از هوشنگ گلشیری خواهد پرداخت
Like other phenomena in the world of art، the concept of character in literary works has always experienced change and evolution، with the passage of time and through the meanders of the human life، in such a way that in terms of social circumstances، and human’s scientific and spiritual development، its meaning in literary works has promoted little by little from its primitive state to a more complicated and developed level. With the commencement of the flow of “modern novel”، when the writers’ tendency turned towards the mental and psychological problems of the heroes of the stories، the element of character and the way of processing it drew the attention of the writers more than before. Following the acquaintance of the Iranian story writers with the published works of the western writers، tendencies towards the flow of writing psychological novels increased in Iran، as well. One of the writers who stepped into this ground is “Hooshang Golshiri” who discovered new possibilities in story writing. He made a fundamental change in his literary policy، and became one of the writers of the modern story whose stories are mostly based on the character revelation. Using the descriptive-analysis approach، the present article surveys the superstructural element of character in Hooshang Golshiri’s short story of “Wolf”