چکیده:
بسیاری از صاحبنظران، تجارت خارجی را موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی لقب داده اند. این باور سبب شده است که در دهه های اخیر، کشورهای مختلف به دنبال دستیابی بیشتر به بازار سایر کشورها باشند. ایران نیز در تلاش برای افزودن سهم خود از تجارت جهانی بوده است. برقراری همپیوندی های اقتصادی و تجاری جدید و ورود به بازارهای نو می تواند برای دستیابی ایران به این هدف بسیار موثر واقع شود. بازار آفریقا از جمله فرصت هایی است که ایران می تواند حضور در آن را تجربه نماید. ضمن آنکه جنبش های مردمی و تحولات سیاسی در کشورهای تونس، مصر و لیبی روابط قدرت در این کشورها را دچار تحول کرده و ایران نیز می تواند در چارچوب فرصت های تازه، منافع اقتصادی و تجاری خود در این منطقه را بهبود بخشد. برقراری موافقت نامه تجارت ترجیحی یکی از متداولترین راهکارهایی است که کشورها به منظور گسترش روابط تجاری بین خود از آن بهره می گیرند. ایران نیز می تواند برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود با این کشورها از چنین موافقت نامه هایی بهره گیرد. هدف این مقاله ارائه فهرست کالاهایی است که ایران در صورت انعقاد موافقت نامه ترجیحات تجاری دوجانبه می تواند در ارتباط با آنها از کشور مقابل (مصر، تونس و لیبی) تعرفه ترجیحی دریافت کند. نتایج حاصل از ارائه فهرست ها نشان می دهد که ایران می تواند از کشورهای مصر، لیبی و تونس به ترتیب در ارتباط با 407، 323 و 322 قلم کالا تعرفه ترجیحی دریافت نماید.
خلاصه ماشینی:
تحولات شمال آفریقا و فرصتهای تجاری ایران(تعیین کالاهای درخواستی ایران برای کاهش تعرفه در صورت برقراری تجارت ترجیحی) میترا رحمانی عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تجارت دوجانبه / ترجیحات تجاری / پتانسیل صادراتی / مزیت نسبی چکیده بسیاری از صاحبنظران، تجارت خارجی را موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی لقب دادهاند.
هدف این مقاله ارائه فهرست کالاهایی است که ایران در صورت انعقاد موافقتنامه ترجیحات تجاری دوجانبه میتواند در ارتباط با آنها از کشور مقابل (مصر، تونس و لیبی) تعرفه ترجیحی دریافت کند.
به این منظور در ابتدا روابط تجاری این کشورها با جهان و ایران موردتوجه قرار میگیرد و در ادامه به منظور ارائه فهرستها لازم است روش تعیین فهرست کالاهای درخواستی ایران از کشورهای موردنظر برای دریافت تعرفه ترجیحی معرفی گردد.
برای تعیین این کالاها از بین کدهای کالایی موجود در فهرست اولیه(گام اول)، کدهای کالایی انتخاب میشوند که ایران به کشور فرضی صادرات نداشته ولی ایران در زمینه صادرات آن کالاها دارای مزیت نسبی صادراتی است.
فهرست دوم، ایجاد سهم برای صادرات بالفعل ایران در بازار بالفعل لیبی فهرست دوم پیشنهادی کالاهای درخواستی ایران از کشور لیبی برای دریافت تعرفه ترجیحی شامل 160 کد کالای شش رقمی است.
فهرست سوم، ایجاد سهم برای صادرات بالفعل ایران در بازار بالقوه لیبی فهرست سوم پیشنهادی کالاهای درخواستی ایران از کشور لیبی برای دریافت تعرفه ترجیحی در برگیرنده 146 کد کالای شش رقمی است.
فهرست اول، افزایش سهم صادرات بالفعل ایران در تونس فهرست اول پیشنهادی کالاهای درخواستی ایران از کشور تونس برای دریافت تعرفه ترجیحی شامل 19 کد کالای شش رقمی HS است.