چکیده:
رهبری برنامه درسی در مدرسه به عنوان یک فرهنگ، وظیفه ای جمعی و مشارکتی است. پژوهشگران برنامه درسی بر این باورند که کیفیت این فرهنگ نویدبخش پیامدهای مهمی است. یکی از پیامدهای قابل انتظار، رشد «حرفه ای گرایی معلمان» است که از جانب پژوهشگران (بویژه در داخل) مغفول مانده است. بر این اساس این پژوهش با هدف بررسی نقش کیفیت فرهنگ رهبری برنامه درسی در حرفه ای-گرایی معلمان مدارس ابتدایی انجام شده است. بدین منظور ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، نمونه ای معرف، متشکل از 259 معلم ابتدایی در 5 منطقه از شهر تهران، انتخاب شد. معلمان منتخب به پرسشنامه های فرهنگ رهبری برنامه-درسی (آدامز، 2007) و حرفه ای گرایی معلم (مک ماهون،2007 و گیست، 2002) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه کیفیت فرهنگ رهبری برنامه درسی با «حرفه ای گرایی معلمان در تدریس» بیشتر از «حرفه ای گرایی معلمان در امور غیر از تدریس» است. هم چنین نتایج رگرسیون نشان داد که تبیین ابعاد کیفیت فرهنگ رهبری برنامه درسی (کیفیت رهبری مدرسه محور، کیفیت عناصر برنامه درسی و کیفیت تصمیم گیری برنامه درسی) از «حرفه ای گرایی معلمان در تدریس» بیشتر از «حرفه ای گرایی معلمان در امور غیر از تدریس» است. بطور کلی نتایج پژوهش موید این مطلب است که بهبود کیفیت فرهنگ رهبری برنامه درسی منجر به توسعه حرفه ای گرایی معلمان، بویژه حرفه ای گرایی آنها در تدریس خواهد شد. این پژوهش پیشنهاداتی را برای مدیران، معلمان، پژوهشگران و سیاستگزاران آموزش و پرورش مطرح می کند.
Curriculum leadership as a culture is a cooperative and sharing task. Curriculum scholars believe that the quality of this culture promises the effectiveness of school. One of the important consequences of this culture is teacher's professionalism neglected by the educational researchers specifically in Iran. The purpose of this study is to investigate the role of quality of curriculum leadership culture in teacher's professionalism in elementary schools of Tehran. Using cluster sampling method, a representative sample (260 teachers) was selected from five educational districts in Tehran. Selected teachers responded to the questionnaires of curriculum leadership culture (Adams, 2007) and teacher's professionalism (McMahon, 2007; Geist, 2002). Data was analyzed by using Pearson correlation coefficient and standard multiple regression. Results showed that the quality of curriculum leadership culture has more relation with teacher's professionalism in teaching than teacher's professionalism in non-teaching works. Also, the results of regression showed that prediction of the dimensions of curriculum leadership culture (the quality of school-based leadership, quality of curricular elements, and quality of curriculum decision-making) from teacher's professionalism in teaching is significantly more than professionalism in non-teaching works. Generally, the research findings indicate the important role of the quality of curriculum leadership culture in teacher's professionalism, particularly, in professionalism in teaching. This study presents suggestions for policy makers, administrators, teachers, and future researchers.