چکیده:
مقاله حاضر به بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه آموزش مهارت های زندگی در ایران اقدام کرده و به ارائه راهکارهای عملی مناسب برای آن پرداخته است. بدین منظور در چارچوب رویکرد های پژوهش کیفی از بررسی تطبیقی، استفاده شده است. نمونه ها عبارت بودند از کشورهای ایران، کانادا، آمریکا، هند، مالزی، ویتنام و استرالیا که برنامه مهارت-های زندگی آنها با استفاده از روش تحلیل محتوای اسناد مورد بررسی قرار گرفته است. برای تحلیل اسناد در دسترس از روش تجزیه و تحلیل محتوای اسناد و استخراج شباهت ها و تفاوت ها استفاده شد. یافته ها نشان داد که شاخص هایی مانند تصمیم گیری، حل تعارض، آموزش درباره فنون و روش های رسانه ای، هدف گزینی و هدف مداری، شناخت قوانین، شناخت فرهنگ، کار گروهی و چگونگی استفاده از رسانه ها از جمله شاخص هایی هستند که در برنامه مهارت های زندگی ایران مورد غفلت قرار گرفته اند.
This study aimed to assess the strengths and weaknesses of Iran’s life skills education program in order to provide practical solutions. Research has been done in the context of qualitative research approaches. The population included all countries that run life skills programs and the sample consisted of Iran, America, Canada, Vietnam, Australia, Malaysia, and India. The existing documents were analyzed through content analysis to extract similarities and differences. Results showed that measures such as Decision-making, conflict resolution techniques, and methods of teaching about media, target selection and object orientation, knowledge of laws and the rule of law, understanding the culture and customs, teamwork and how to use the media, including those of skill in the application Iranian life are neglected.