چکیده:
This paper presents an overview of the philosophical assumptions supporting socially responsible education for sustainability and its links to ethical dilemma story pedagogy by exploring the underlying philosophy and presenting its practical applications in our research. Socially responsible education for sustainability aims at bringing together education for sustainability and education that promotes social responsibility by marrying traditional subject specific، content-based education with ethical considerations drawing on strategies from values education. Ethical dilemma stories have been successfully applied in values education for over forty years and have been shown by our research to be particularly suitable to address values and ethics in the context of science- and sustainability education. The integral philosophical framework employed in our research combines three types of ethics including: an ethic of fairness or justice، an ethic of care and an ethic of consequences. This integral approach seems to be particularly suitable for supporting pedagogies that use ethical dilemma stories to engage students deeply in reflection on their values and in collaborative exploration of ethical dilemmas. All three types of ethics are required if this type of values education is to be balanced. To illustrate further the applicability of this integral framework I provide a review of our research on this topic conducted over the past few years.
مقاله ی حاضر مروری بر فرضیه های فلسفی که پایه و اساس آموزش با مسئولیت اجتماعی برای دستیابی به پایداری (تحمل پذیری) و ارتباط آن با آموزش از طریق داستان های معضلات اخلاقی می باشد. این مقاله هدف خود را از طریق بررسی زیرساخت های فلسفی و دلالت های عملی آن دنبال می کند. آموزش با مسئولیت اجتماعی برای پایداری (تحمل پذیری) با ایجاد پیوندهایی میان آموزش سنتی محتوا محور با موضوعی خاص و ملاحظات اخلاقی که از راهبردهای آموزش ارزش ها بهره می جوید در پی تلفیق آموزش برای پایداری (تحمل پذیری) و آموزشی که به ارتقاء مسئولیت اجتماعی می انجامد می-باشد. چهل سال استفاده از داستان هایی با محتوای معضلات اخلاقی در آموزش ارزش ها موفقیت هایی در پی داشته است و مقاله ی حاضر نشان می دهد که این موفقیت ها به لحاظ عملی برای مد نظر قرار دادن ارزش ها و اخلاقیات در بستر آموزش علوم – و آموزش پایداری (تحمل-پذیری) – مناسب و کاربردپذیر می-باشند. چهارچوب فلسفی مورد استفاده در این مقاله شامل سه نوع اخلاقیات است: انصاف و عدالت، مواظبت و مراقبت، و پی آمدهای اعمال. این رویکرد تلفیقی خصوصا برای آموزش هایی که در آنها از داستان های حاوی معضلات اخلاقی به هدف ترغیب و تشویق فراگیران جهت تامل پیرامون ارزش هایشان و مشارکت در بررسی جمعی و گروهی معضلات اخلاقی استفاده می شود مناسب به نظر می رسد. برای ایجاد تعادل و توازن در آموزش ارزش ها باید هر سه نوع اخلاقیات ذکر شده مد نظر قرار گیرند. برای روشنگری بیشتر پیرامون کاربردپذیری این چهارچوب تلفیقی، مقاله ی حاظر مروری بر پژوهش نویسنده را ارائه می-دهد که در طول سال های گذشته در مورد این موضوع صورت گرفته است.