چکیده:
This article focuses on the trends in eighth graders'' science achievement as well as several students’ indicators and science teachers’ indicators among Muslim countries (and Armenia) which are located in the Middle East and North Africa and participated in TIMSS 1999، 2003 and 2007. In the present study، the mean of plausible values represents students'' science achievement and Jackknife Repeated Replication method was used for the estimation of sampling error. There was a significant correlation between the average science performance of eighth graders in 12 countries and science self-concept، attitudes towards science، school connectedness، and school climate. In many of the countries under study، the correlation between science self-concept and science achievement for girls was higher than that of their male counterparts. Considering the trends across the countries which participated in two or three of TIMSS studies، the students'' average science performance showed a trend towards improvement. The extent of improvement observed in Iranian students'' achievement from 1999 to 2007 was less than that of four countries. Improvement in girls’ and boys'' average performance indicates that improvement in girls'' achievement was higher than that of boys. Trends in students'' indicators showed that science selfconcept has decreased، attitude towards science has increased and the two indexes of school connectedness and school climate have remained unchanged. Trends in teachers'' indicators showed a trend toward improvement. If the trend in Iran''s performance is compared with that of some more successful countries in the region، it becomes evident that improvement in Iranian students'' achievement is less than that of their counterparts in several more successful countries in the region.
مقاله ی حاضر به بررسی روند های موجود در موفقیت های علمی دانش-آموزان پایه ی هشتم و همچنین شاخص-های مختلف دانش آموزان و معلمان علوم در کشورهای مسلمان (و ارمنستان) می پردازد که در خاورمیانه و آفریقای جنوبی واقع شده و در مطالعات تیمز سال های ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، و ۲۰۰۷ شرکت داشتند. در این مقاله، برای بررسی دستیابی های علمی دانش آموزان از میانگین ارزش های قابل پذیرش برای تخمین خطای نمونه گیری از روش جایگزین تکراری جک نایف استفاده شده است. طبق نتایج این بررسی همبستگی معناداری میان میانگین عملکرد علمی دانش آموزان مقطع هشتم در ۱۲ کشور از یک سو و خودپنداره ی علمی، دیدگاه نسبت به علوم، حس تعلق نسبت به مدرسه، و جو مدرسه از سوی دیگر وجود دارد. در بسیاری از کشورهای تحت بررسی، همبستگی میان خودپنداره ی علمی و موفقیت علمی دختران بیشتر از پسران بود. با توجه به روند موجود در کشورهایی که در دو یا سه مطالعه ی تیمز شرکت داشتند، میانگین عملکرد علمی دانش آموزان روندی رو به بهبود را نشان می داد. میزان پیشرفت مشاهده شده در میان دانش-آموزان ایرانی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ از چهار کشور دیگر کمتر بود. پیشرفت میانگین عملکرد دختران و پسران حاکی از آن است که موفقیت-های دختران نسبت به پسران روند افزایشی بیشتری داشته است. روندهای شاخص های دانش آموزان نشان داد که خودپنداره ی علمی دانش-آموزان کاهش و دیدگاه نسبت به علوم ارتقاء یافته و دو شاخص حس تعلق به مدرسه و جو مدرسه نیز ثابت و بدون تغییر مانده است. روندهای مشاهده شده برای شاخص های معلمان روندی رو به بهبودی را نشان داد. با مقایسه ی روند عملکرد در ایران با کشورهای موفق تر در منطقه به وضوح می توان دریافت که پیشرفت در عملکرد دانش آموزان ایرانی کمتر از دانش آموزان در دیگر کشورهای موفق تر منطقه است.