چکیده:
پژوهش حاضر به معرفی و بررسی سواد پژوهشی معلم و اهمیت نقش آن در کیفیت آموزش علوم پرداخته و در پی پاسخ به سوالات زیر می باشد : 1. آیا سواد پژوهشی معلمان در کیفیت آموزش علوم تاثیری دارد؟ 2. آیا معلمانی که سواد پژوهشی بالاتری دارند ابتکار عمل بهتری در تدریس دارند؟ 3. آیا بین آموزش معلمانی که دارای سواد پژوهشی بالا و پایین هستند، تفاوت معنی داری وجود دارد؟ دراین تحقیق که به روش علی- مقایسه ای انجام شده، جامعه ی آماری 130 مورد گزارش اقدام پژوهی معلمان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی89/88 می باشد که 40 مورد به عنوان حجم نمونه(20نفر از معلمان دارای سواد پژوهشی بالا و20 نفر دارای سواد پژوهشی پایین)انتخاب گردید. همچنین به منظور مشخص کردن ابتکار عمل و کیفیت آموزش علوم، تدریس هرکدام از معلمان دو گروه در دروس علوم تجربی و ریاضی ابتدایی، مشاهده و نمره گذاری شدند؛ ملاک سنجش تدریس معلمان، فرم ارزیابی تدریس جشنواره ی الگوهای تدریس بوده و داده ها به وسیله ی آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که سوادپژوهشی معلمان در ابتکار عمل تدریس و کیفیت آموزش علوم نقش موثر و به سزایی دارد.
This study introduces teacher's research literacy and examines its importance in promoting quality of science education and tries to answer the following questions: Does teacher's literacy research have any effect on quality of science education? Does teachers who acquired more research literacy, have more creativity in teaching? Is there a significant difference between teaching quality of teachers with greater research literacy and teachers with lower research literacy? In this study the causal-comparative method has been used and the statistical population was 130 cases of action research report which provided by teachers of West-Azarbaijan province in the academic year of 1388-89. From the population, 40 cases (20 cases with greater research literacy and 20 cases with lower research literacy) were selected as sample size. In order to studying the creativity and quality of science education, teaching of two groups of teachers was evaluated and scored. The standard for appraising teacher's teaching was evaluation form of Teaching Patterns Festival. After collecting data, it was analyzed by using inferential and descriptive statistcs. Results from statistical analysis show that the level of teacher's research literacy has a great impact on teaching science creatively and and qualitatively.