چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های پیاده سازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکده های کشاورزی دانشگاههای شمال غرب کشور انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات تحلیلی- تبیینی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی دانشگاههای تبریز، اردبیل، ارومیه و زنجان تشکیل می دادند (268N=) که با توجه به جدول کرجسی- مورگان 155 نفر از آنان از طریق روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر پانلی از اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان تایید شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیش آزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاس میزان اهمیت مولفه های پیاده سازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکده های کشاورزی 91/0 بود. نتایج کسب شده از تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل ارباب رجوع محوری، ساختاری- ارتباطی، مدیریتی، توسعه حرفه ای- مشارکتی و تیم محوری در مجموع 55/67 درصد از واریانس کل مولفه های پیاده سازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکده های کشاورزی مورد مطالعه را تبیین می کنند.
The main objective of this research was to study the components of implementing the Total Quality Management in the agricultural faculties in Iran’s North West universities. An analytical- explanatory research method was chosen for this study. The statistical population of the study consisted of the all agricultural faculty members in Tabriz, Ardabil, Orumieh and Zanjan universities (N= 268). According to Krejcie and Morgan table, 155 individuals were selected by using stratified random sampling method. A questionnaire was used to collect the data. The validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts in the University of Zanjan. A pilot study was conducted to establish the reliability of the instrument. Cronbach 's alpha coefficient for the components level of importance for implementing the Total Quality Management in the agricultural faculties was 0.91. The results of factor analysis showed that five factors namely client-centered, structural-communicational, managerial, professionalism participatory-development and team-oriented explained 67.55 percent of total variances of components of implementing the Total Quality Management in the agricultural faculties.
خلاصه ماشینی:
در واقع ، مديران راهنما و ترويج دهنده فرايندهاي پياده سازي مديريت جامع کيفيت در مؤسسات آموزشي به شمار مي روند & Pires Das Rosa, Saraiva) (٢٠٠٣,Diz. آنها بايد ارزشهاي اين فلسفه مديريتي را در محيط دانشگاهها ايجاد کنند و آنها را انتشار دهند و مجموعه اهداف نامتناقض با اين ارزشها را روشن و نظام مناسبي را براي دستيابي به آنها تدوين کنند ,Rezai Taghiabadi &Mirfakhradini, Dehghan Dehnavi ) .
احمدي و قليچ لي Ahmadi) (٢٠٠٥ ,Ghilichli& در مطالعه خود در باره طراحي مدل مديريت جامع کيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه پيام نور به اين نتيجه دست يافتند که از ديدگاه پاسخگويان مورد مطالعه ثبات و پايايي (بهبود مستمر)، پاسخگويي و توجه به ذينفعان مختلف با تأکيد خاص بر دانشجويان از نظر اختصاص زمان مناسب براي مشاوره و ارائه محتواي متناسب با نيازهاي آنها، اطمينان و احترام به دانشجويان ، ايجاد همدلي و اعتماد بين کارکنان و تشويق کار گروهي ميان آنان ، از مهم ترين مؤلفه هاي اجراي مديريت جامع کيفيت در دانشگاه پيام نور بودند.
جدول ١- تعداد کل اعضاي هيئت علمي مورد مطالعه و نمونه هاي اختصاص يافته به طبقات رديف نام دانشگاه تعداد کل (رجوع شود به تصویر صفحه) ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه بود که از دو بخش مشخصه هاي فردي و حرفه اي پاسخگويان (شامل ١١ متغير) و ديدگاه پاسخگويان مورد مطالعه در خصوص ميزان اهميت هر يک از مؤلفه هاي پياده سازي مديريت جامع کيفيت در دانشکده هاي کشاورزي (٣٨ متغير) تشکيل شده بود که اين متغيرها از طريق بررسي و مرور گسترده ادبيات نظري در حيطه مسئله مورد پژوهش به ويژه پژوهشهاي صورت گرفته در داخل و خارج از کشور و نيز مصاحبه حضوري و نيمه ساختارمند با متخصصان و مطلعان کليدي شناسايي و استخراج شده بودند.