چکیده:
Although the intermingling of mystical ideas with poetic verve began in fourth century hegira with the quadrants of Abu Saeed abi-al-Khair، Sanai is the first poet whose poems are not explainable and interpretable except in the domain of mysticism. In other words، the objective and purpose of the poet in his works is to express mystical themes. He has given shape to mystical worldview in his works and has reached such a perfection in this field that his Hadiqah can be considered an encyclopedia of mysticism and Gnosticism، because it contains numerous admonishments، traditions، examples and anecdotes in different mystical fields. One of the main subjects of this spiritual book is knowledge of the Absolute Truth (God). In the viewpoint of the mystics knowledge is the very understanding of God. In mysticism، Truth is only One، that is، the Almighty God. Hence، true knowledge is knowledge of God and this knowledge is related to the acts، attributes or the quiddity of God. The mystics maintain that knowledge is an illuminated meaning whose interpretation is not conceivable and at the time of necessity it cannot be expressed except through similar words or allegories and cannot be taught. The heart of the mystic is blessed with the knowledge God. The present research is an attempt to study the viewpoints of Sanai about knowledge in his Hadiqah، which was composed during the time of maturity of the poet and contains all his mystical viewpoints.
خلاصه ماشینی:
بررسی معرفت در حدیقة الحقیقة سنائی منظر سلطانی 1 شهریار مشکین دائم هشی 2 چکیده: آمیختگی اندیشههای عرفانی با ذوق شعری، اگرچه در سدة چهارم هجری با رباعیات ابوسعید ابیالخیر آغاز شد، اما سنایی نخستین شاعری است که بسیاری از شعرهایش جز در قلمرو عرفان قابل شرح و تفسیر نیست؛ یعنی هدف و قصد گویندة آنها بیان مضامین عرفانی است.
ابونصر سراج طوسی پس از آنکه از زبان احمدبنعطا معرفت را به دو نوع معرفت حق (شناخت یگانگی خدا چنانکه برای انسانها نامها و صفات خود را آشکار کرده است) و معرفت حقیقت (دانستن اینکه راهی بهسوی خدا نیست) تقسیم میکند، بیان میکند: معنای سخن احمد...
به اعتقاد سنایی، اگر معرفت بدون اتکای بر شرع باشد و تنها مبتنی بر علوم قال، مثل آن حال کوران و حال پیل است: زینهمه گفته قال و قیل آمد حال کوران و حال پیل آمد (حدیقه: 71، بیت7) معرفت حقیقی و حقیقت معرفت سنایی در بیان حدود معرفت انسان، از معرفت حاصل از حواس ظاهری (کمترین نوع معرفت) سخن میگوید: تو نبینی جز از خیال و حواستو در این راه معرفت غلطی چون نهای خط و سطح و نقطهشناسسال و مه مانده در حدیث بطی (حدیقه: 69، ابیات 1 و 2) وی همچنین به سالکان طریق، توصیه میکند که از قال و تقلید عبور کنند و به حال روی آورند.