چکیده:
مفهوم کیفیت زندگی شهری، از مهم ترین جریان های فکری اخیر است که برنامه ریزی را تحت تاثیر خود قرار داده است. از دههی 1970، مطالعهی شاخصهای اجتماعی به عنوان حوزهای از علوم اجتماعی دانشگاهی مقبولیت به دست آورد و موجب تلاشهایی برای گزارشهای اجتماعی منظم و تولید دادههای ویژه، برای پایش اجتماعی شد. هدف این مقاله تبیین سطوح کیفیت زندگی در دو بافت قدیم و جدید شهر مراغه بر مبنای عوامل اقتصادی، اجتماعی، مسکونی، بهداشت محیطی، دسترسی به خدمات و تسهیلات شهری و کیفیت حمل نقل عمومی میباشد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی میباشد. ابتدا مطالعات اکتشافی به صورت کتابخانهای و بازدید مقدماتی صورت گرفته و سپس مطالعه میدانی با استفاده از روش پرسشنامهای انجام شده است. در نهایت برای تحلیل و رتبهبندی محلات، روش آنتروپی و ELECTRE به کار گرفته شده است. بر مبنای بررسیهای صورت گرفته، با استفاده از آنتروپی شاخص دسترسی به فضای سبز با امتیاز بالا و اختلاف چشمگیری به ویژه در بافت قدیم نسبت به بقیهی شاخص ها در رتبهی اول قرار دارد. شاخص های کیفیت حمل و نقل عمومی، کیفیت دسترسی سواره به واحد مسکونی، کیفیت خیابان ها و معابر در بافت قدیم حائز اهمیت بودند، شاخص های دسترسی به تسهیلات و خدمات عمومی، متوسط قیمت زمین در سطح محلات بیش ترین اهمیت را داشتند. براساس نتایج به دست آمده از تکنیک ELECTRE محلات 6-3، 6-2 و 6- 1از نظر شاخصهای مورد مطالعه در بهترین شرایط و محلات 2-2، 3-1 و 4-4 در بدترین شرایط و پایینترین رتبه قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
جامعه ی آماری مورد مطالعه ، شهروندان ساکن در بافت قدیم و جدید شهر مراغه بودند، برای به دست آوردن شاخص های کیفیت زندگی از دو روش کتابخانه ای و پرسشنامه ای استفاده شده است .
رتبه بندی محلات جدید براساس شاخص های کیفیت زندگی نتیجه ی نهایی که محله ها بر اساس آن رتبه بندی می شوند از حاصل ضرب ماتریس F بر G به دست می آید، با توجه به نتایج به دست آمده در سطح محلات بافت جدید محلات ٣-٦ ، ٢-٦ ، ١-٦ به ترتیب با بیش ترین امتیاز در رتبه های اول تا سوم قرار دارند این محلات که در سال های اخیر شکل گرفته و با توجه به جداگزینی اکولوژیکی در شهر مراغه در سال های اخیر اتفاق افتاده و طبقات با موقعیت اجتماعی - اقتصادی بالاتر به این محلات نقل مکان کردند، از طرفی دیگر این محلات برخلاف محلات قدیمی تر که به صورت ارگانیک شکل گرفتند، از لحاظ شهرسازی نیز ار شرایط بهتر برخوردار می باشند.
,(2008), Subjective quality of life measurement in Taipei, Building and Environment 43 (2008) 1205–1215, 0360-1323/$ - see front matter r 2007 Elsevier Ltd. All rights reserved.
,(2006), Impact of transport pricing on quality of life, acceptability, and intentions to reduce car use: An exploratory study in Five European countries, Journal of Transport Geography 14 (2006) 463–470, 0966-6923/$ - see front matter © 2006 Elsevier Ltd. of Sheffield, LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, PUBLISHERS.
, (2009), Quality of life and sustainability: Toward person– environment congruity, Journal of Environmental Psychology 29 (2009) 351–357, 0272-4944/$ – see front matter _ 2009 Elsevier Ltd. All rights reserved.