چکیده:
مساله اتحاد عاقل و معقول یکی از مسائل مهم و بحثانگیز در طول تاریخ تفکر فلسفی بوده است که برخی از در انکار و برخی از سر اقبال بر آن وارد شدهاند. ابن سینا از کسانی است که دو نگاه به این مساله داشته است و از یکی به اثبات آن پرداخته است و از نگاه دیگر به انکار آن. حال آنچه مطرح میگردد این است که آیا در آرا این فیلسوف بزرگ تذبذب و تناقض وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال، پاسخهای گوناگونی ارائه شده است. آنچه نگارنده بر آن است این است که با تفکیک این دو نگاه به مساله، تناقض مورد توهم برطرف میگردد. این دو نگاه یکی نگاه مشایی به مساله و دیگری نگاه متعالی به آن است. نگارنده به «تعالی در تفکر سینوی» قائل بوده و بر آن است که در گذار شیخ از تفکر مشایی به تفکر متعالیه، نگاه ابن سینا به مسائل تعالی یافته است. یکی از این موارد مساله اتحاد عاقل و معقول است. در این مقاله شواهدی از آثار ابن سینا بر این مطلب ارائه شده و شیخ از قائلان به اتحاد عاقل و معقول تلقی شده است.
Unity of intelligent and intelligible has been one of the significant and controversial issues during history of philosophical thought، some have denied it and some has admitted. Two approaches can be found in Avicenna’s works، one is against and another is proponent. The big question is” has Avicenna’s thought been bewildered and contradicted?” There are many responses to this question. According to the authors، we need to distinguish his outline into two vertical approaches and then the formal contradiction will be perished. We must make a distinction between his peripatetic and transcendental viewpoint. Accordingly، his thought has developed from peripatetic to transcendental philosophy and his approach to this subject has completely changed. In this research، many evidences have been presented to show that Avicenna has been proponent of identity of intelligent and intelligible.