چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر سه روش آموزش به ک ک م کامپ ویتر، سنیت و ترکی یب بر میزان اکت اسب و یادداری دانش م اهرت شوت ب ابتکس ل در دانش آموزان دختر پایه اول م ع طق متوسطه و م اقیسه ن رگش این دانش آموزان نس ت ب به ش ویه های آموزش کامپ ویتری و س یتن بود. روش این پژوهش آزمایشی- م دیانی است . ن ومنه آماری این پژوهش را ٤٥ نفر از دانش آموزان دختر پایه اول مق ع ط متوسطه شهرستان خل اخل در سال تح یلیص ٨٩-٨٨ تش ل یک داد که به ش ویه ت اصدفی مرحله ای انت اخب شدند. از آزمون دانش ورناداکیس و دیگران (٢٠٠٨) به م وظن ر اندازه گیری یادگیری شناختی و از پرسشانمه نگرش سنج آنتونیو (١٩٩٩) برای ارزیابی نگرش دانش آموزان نس ت ب به دو روش آموزش کامپ ویتری و س یتن است افده شد. اعت ابر و پایایی این آزمون ها موفق ت ی آمیز گزارش شده است . گروه آزمایشی کامپ ویتر از نرم افزارآموزشی، گروه آزمایشی سنیت از روش آموزشی سنیت معم ل محور، و گروه آزمایشی ترکی یب از ادغام دو روش جهت آموزش انواع شوت بس ابتک ل ، قوانین بس ابتک ل و انواع خطاها در ٨ هفه ت و هفته ای دو جل ه س (١٦جل ه س) است افده می کردند. ناتیج پژوهش در س ح ط ٠٠٥>P ن اشن داد که بن ی ماینگ ن ی ن رمه های اکت اسب و یادداری آزمون دانش شوت بس ابتک ل سه گروه (آموزش به ک ک م کامپ ویتر، س یتن و ترکی یب ) تاف وت م نعی داری وجود ندارد. به عابرت دیگر، گروه های سه گانه در اکت اسب و یادداری آزمون دانش شوت بس ابتک ل وضع ت ی تقریبا یک اسنی داشته اند. هم ن ینچ بین میانگ ن ی نمره های نگرش دانش آموزان گروه ترکی یب نس ت ب به شیوه آموزش کامپ ویتری و سنیت در مرحله یادداری و اکت اسب تفاوت م نعی داری وجود نداشت . بانبراین پ اهنشی د می شود که از سه روش آموزش کامپ ویتری، س یتن و ترکی یب در فرایند تدریس دانش شوت ب ابتکس ل در دانش آموزان دختر م ع طق م وتسطه است افده شود.
خلاصه ماشینی:
پژوهش ورناداکيس و ديگران ٤ (٢٠٠٨)، در مورد تأثير آموزش به کمک کامپ ويتر، آموزش سن يت و ترکي يب در آموزش م اهرت شوت ب ابتکس ل ، تاف وت ريگمش ي را بن ي گروه هاي شرکت کن ده در آزمون نشان نداد؛ هم ن ينچ نگرش دانش آموزان به روش آموزش به ک ک م کامپ ويتر بهرت بود (١٩).
جدول ٥: خلاصه نتايج تحليل واريانس با اندازه هاي مکـرر روي نمرات مراحل پيش آزمون ، اکتساب و يادداري مهارت دانش شوت بسکتبال دانش آموزان دختر گروه آموزش سنتي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} معني دار شدن تفاوت با استفاده از تحليل واريانس نشان نمي دهد که بين کدام عامل ها تفاوت وجود دارد؟ لذا به دنبـال اين تحليل ، از تحليل تعقيبي بونفروني استفاده شد که نتايج آن در جدول ٦ آمده است .
جدول ٧: خلاصه نتايج تحليل واريانس با اندازه هاي مکـرر روي نمرات مراحل پيش آزمون ، اکتساب و يادداري مهارت دانش شوت بسکتبال دانش آموزان دختر گروه آموزش ترکيبي (آموزش به کمک کامپيوتر و آموزش سنتي) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} معني دار شدن تفاوت با استفاده از تحليل واريانس نشان نمي دهد که بين کدام عامل ها تفاوت وجود دارد، لذا به دنبـال اين تحليل ، از تحليل تعقيبي بونفروني استفاده شد که نتايج آن در جدول ٨ آمده است .
نتايج پژوهش نشان داد که آموزش به کمک کامپ ويتر در مراحل پيش آزمون ، اکت اسب و يادداري بر م اهرت دانش شوت ب ابتکس ل تأثيرگذار بوده است .
applying multimedia computer- assisted instruction to enhance physical education student knowledge ofbasketball rules.