چکیده:
این پژوهش باهدف بررسی عوامل موثردرافزایش اثربخشی ساعت های درس تربیت بدنی درمدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان و به روش توصیفی اجرا شد. جامعه آماری همه معلمان ورزش مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ٩٠-٨٩ به تعداد٢٣٢ نفر بود و نمونه آماری با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان ١٤٨ نفر و به روش تصادفی طبقه ای، انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش ، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن را ٢٥ نفر از صاحبنظران مورد تائید قرار دارند. پایایی آن هم به کمک آلفای کرونباخ محاسبه و ضریب پایایی پرسشنامه ٠/٨٢ به دست آمده است . نتایج به دست آمده نشان داد که عوامل موثردرافزایش اثربخشی ساعت های درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی، عبارت از : عوامل آموزشی، عامل مدیریتی، رضایت و علاقه مندی معلمان و وسایل کمک آموزشی هستند.
خلاصه ماشینی:
جدول (٦) آماره هاي خلاصه مدل رگرسيوني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مقدار ضريب همبستگي ٠/٣٥٧ و ضريب تعيين به دست آمده ٠/١٢٧ = R٢ مشاهده ميشود که متغير وسايل کمک آموزشي ١٢/٧% از تغييرات اثربخشي درس تربيت بدني و ورزش را تعيين ميکند.
جدول (٨) آماره هاي خلاصه مدل رگرسيوني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مقدار ضريب همبستگي ٠/٢٥٩ و ضريب تعيين به دست آمده ٠/٠٦٧ = R٢ مشاهده ميشودکه متغير عامل رضايت و علاقه مندي، ٦/٧% از تغييرات اثربخشي درس تربيت بدني و ورزش را تعيين ميکند.
پرسش پنجم : آيا بين عوامل آموزشي، مديريتي، رضايت وعلاقه مندي، وسايل آموزشي واثربخشي درس تربيت بدني و ورزش رابطه معني داري وجود دارد ؟ جدول (٩) آماره هاي خلاصه مدل رگرسيوني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مقدار ضريب همبستگي ٠/٤١٦ و ضريب تعيين به دست آمده ٠/١٧٣ = R٢ مشاهده ميشودکه متغيرهاي بالا (مستقل )، ١٧/٣% از تغييرات اثربخشي درس تربيت بدني و ورزش را تعيين ميکند.
جدول (١٠) تحليل واريانس مدل رگرسيوني {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مقدار آماره F جدول تحليل واريانس ٩/٥٧٦ = F با درجه آزادي (١٨٣ و ٤) با سطح معنيداري ٠/٠٠٠ و مقايسه اين سطح معنيداري با ٠/٠٥ = α مشاهده ميشودکه عوامل آموزشي، مديريتي، رضايت و علاقه مندي و وسايل کمک آموزشي بر اثربخشي درس تربيت بدني و ورزش تأثير گذار است .