چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر اجرای برنامه «آموزش فلسفه به کودکان» در پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه منطقه 14 شهر تهران است. این پژوهش به روش نیمه تجربی و با بهره گیری از طرح تحقیق آزمون مقدماتی و نهایی با گروه شاهد انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را همه دانش آموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 1390 - 1391 تشکیل دادند که از بین آن ها 60 نفر نمونه با روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای انتخاب شدند (30 نفر گروه شاهد و30 نفر گروه تجربی). پس از برگزاری دوره آموزشی مورد نظر، به منظور جمع آوری داده ها، از آزمون خلاقیت عابدی و، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون تی ـ استیودنت برای گروه های وابسته استفاده شد. یافته های این پژوهش، درمجموع، اعتبار و اعتماد پذیری برنامه فلسفه برای کودکان را در پرورش خلاقیت و چهار مولفه اصلی آن، یعنی سیالی و بسط و ابتکار و انعطاف پذیری، تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
محقـق در این پژوهش ، پس از اجرای پیش آزمون بر هر دو گروه، گروه آزمایش را به مدت هفـت جلسه ، هر جلسه به مدت ٤٥ دقیقه آموزش، در برنامۀ آموزش فلسفه بـه کودکـان بـا شـیوة اجتماع پژوهشی قرار میدهد و پس از پایان آموزش از هر دو گروه پـس آزمـون بـه عمـل میآید و نتایج این پژوهش نشان میدهـد کـه روش اجتمـاع پژوهشـی در برنامـۀ آمـوزش فلسفه به کودکان در پرورش مهارتهای استدلال دانش آموزان مؤثر است .
هدف از این پژوهش بررسـی تأثیر برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان در رشد مهارتهای استدلال اخلاقی و اجتمـاعی در دانش آموزان است .
٦. هدف و فرضیه های پژوهش هدف از این پژوهش بررسی تأثیر برنامۀ فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشـی در پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطۀ منطقۀ ١٤ شهر تهران است .
٣. ٨ فرضیۀ اول پژوهش اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان موجب پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطه میشود.
٤. ٨ فرضیۀ دوم پژوهش اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان سبب افزایش نمرة سیالی ذهنی دانش آموزان پسر پایۀ اول مقطع متوسطه در آزمون خلاقیت میشود.
٨ فرضیۀ سوم پژوهش اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان سبب افزایش نمرة بسط ذهنی دانش آموزان پسر پایـۀ اول مقطع متوسطه در آزمون خلاقیت میشود.
٦. ٨ فرضیۀ چهارم پژوهش اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان سبب افزایش نمرة ابتکار دانش آموزان پسر پایۀ اول مقطـع متوسطه در آزمون خلاقیت میشود.
٧. ٨ فرضیۀ پنجم پژوهش اجرای برنامۀ فلسفه برای کودکان سبب افزایش نمرة انعطافپذیری دانش آموزان پسـر پایـۀ اول مقطع متوسطه در آزمون خلاقیت میشود.