چکیده:
‘Meaning’، in Ibn Arabi’s thought، is a general and common truth between the different semantic levels of a lexical item. Each item naturally has levels of semantics on which it applies. This common truth makes up the single essence dominant on the meanings of a word. This theory reconciles with the divine verses of the Quran (those which are concerned with the properties of God)، and based on this theory، the relation between the loads of these versus to their subject، that is God، is actual and free of figurative elements. The analogic products of the divine verses، after disregarding meaning from the temporal and potential complications، are attributed to God. In understanding this theory، Ibn Arabi’s ontological subjects are of great importance. This theory is greatly influential in understanding and hermeneutics of the Quran’s divine texts. The aim of this paper is to explain Ibn Arabi’s theory in terms of the essence of meaning with the end goal of undertaking semantic studies regarding the loads of the divine versus and to present this theory’s practical results.
خلاصه ماشینی:
هـدف ایـن نوشتار، تبیین نظریۀ ابن عربی در باب ماهیت معنا جهت معناشناسی محمولات الاهیاتی قرآن و ارائۀ ثمرات عملی این نظریه است واژگان کلیدی: .
در ایـن مبحث سؤال میکنیم کـه معنـا از چـه مقولـه ای اسـت ؟ (علـیزمـانی، ١٣٧٥: ص ٦٣) آیـا معنـا همـان تصورات ذهنی است (نظریۀ تصوری معنا) یا همان محکی عینی خارجی (نظریـه مصـداقی معنـا) یـا آن که معنا چیزی جز پاسخ های ما به محرکهای بیرونـی نمـیتوانـد باشـد (نظریـه رفتـار گرایانـه معنـا)؟ در باب معنای یک گزاره آراء گوناگونی وجود دارد که ازجمله میتوان به نظریـۀ مصـداقی معنـا١، نظریـۀ تصویری معنا٢، نظریۀ رفتاری معنا٣ و نظریۀ کاربردی معنا٤ اشاره کرد (ر.
چرایی اعتقاد عارف به روح معنا دلیل آن که معنای واژگان حقیقت عام مشترک است چیست ؟ به صرف آن که نمیتوان واژه دسـت را به عنوان مثال به خدا نسبت داد، آیا باید از سطح تفکر مجازیت دست کشید و به روح معنا باور یافت ؟ دلیل اول : اگر در میان مصادیق طولی معنایی همچون دست ، یک حقیقت عام مشترک وجود نداشته باشد، باید ذهن هر مصداقی را متباین از مصداق دیگر ببیند و با یافتن مصـادیق جدیـد، نتوانـد رابطـه ای میان مصداق نویافته و مصداق قبلی تصویر کند و در این صورت ، مصادیق یک معنا کاملا از هم گسسته خواهند بود.
پس اگر عارف روح معنا را حقیقتی عام و خارجی میداند به دلیل آن است که معنا را در نسبت با خدا و علم او ملاحظه میکند و نگاهی فراناسوتی و فرامادی به معنا دارد.