چکیده:
Regression and reincarnation are amongst the common terminologies in the literature of Islamic exegetes، prolocutors and philosophers. It is primarily necessary to expurgate the two subjects to find out the fundamental differences between them. Secondly، it is necessary to find out which concept is accepted by notable Islamic scholars and which is rejected by the key figures of hermeneutics، discourse and philosophy. The present paper aims to investigate the two notions and present the views of the scholars of this field. In general، regression is accepted by hermeneutics scholars as it is a Quranic fact، and the regression of certain people during Imam Mahdi’s (pbuh) Coming is، under special circumstances، confirmed by Shiite scholars. Reincarnation، however، in all of its forms، is rejected by Peripatetic philosophers and those following Mulla Sadra’s philosophy، even though some Orientalist philosophers have accepted certain forms of reincarnation.
خلاصه ماشینی:
اما رجعت که به معنای بازگشت نفوس مفارق به ابدان دنیوی خود پـیش از قیامـت مـی باشـد، ارتباطی با تناسخ ندارد، چرا که در رجعت سخن از تعلق مجدد روح به بدن خود بعد از قطع علاقـه به میان می آید و باید بدانیم که ارتباط نفس با بدن به صورت قوت وجـود و غلبـه و چیرگـی او بـر بدن و مرگ به معنای عدم اعمال این برتری است و واضح است که هرگاه نفـس توجـه خـود را بـه بدن معطوف سازد، منعی برای حیات مجدد او در همین عالم ماده درکـار نخواهـد بـود و از طـرف دیگر، دلایل فراوان نقلی بعد از اثبات امکان عقلی رجعـت ، وقـوع آن را حتمـی مـی سـازد.
و نیز در مورد قریه ای که آن شخص از آن گذر کرده ، اختلاف نظر دارند و روایات نیـز در ایـن زمینـه مختلـف اسـت کـه روشن شدن آن موارد در بحث مورد نظر تأثیری ندارد، لذا ما از پرداختن به آنها خودداری می کنیم ، لکن آنچه مهم به نظر می رسد اینکه آیه اشاره به سرگذشت کسی می کند که در اثنای سـفر خـود، در حالی که بر مرکبی سوار بود و مقداری آشامیدنی و خوراکی همراه داشـت ، از کنـار یـک آبـادی گذشت که به شکل وحشتناکی در هم ریخته و ویران شده بود و اجسـاد و اسـتخوان هـای پوسـیدة ساکنان آن به چشم می خورد، هنگامی که این منظرة وحشت زا را دیـد، گفـت چگونـه خداونـد ایـن مردگان را زنده می کند؟ البته این سخن از روی انکار و تردید نبود، بلکه از روی تعجب بود؛ زیـرا قـراین موجـود در آیـه نشان می دهد که او یکی از پیامبران الهی بوده که در ذیل آیه می خوانیم خداوند با او سـخن گفتـه است و روایات نیز این حقیقت را تأیید می کند.